Sunday, December 7, 2008

[ေတာေက်ာင္းဆရာရဲ႕ တစ္ခါက တစ္ခ်ိဳ႕တေလ] 1 New Entry: စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ရွာပံုေတာ္

စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ ရွာပံုေတာ္

ခင္ဗ်ားေရးတဲ့ ဘေလာ့ကိုဖတ္ရတာ အသက္၄၀ ေက်ာ္ လူၾကီးေရးေနတဲ့ စာေတြဖတ္ေနရတဲ့
အတိုင္းပဲလို႕ ေျပာထားတဲ့ ဆရာလန္းေရ။ ခင္ဗ်ားေရးခိုင္းထားတဲ့ အမ်ိဳးသားစာေပဆုရစာအုပ္ေတြ
အေၾကာင္းမလာခင္ စာအုပ္တစ္အုပ္အေၾကာင္း အရင္မိတ္ဆက္ထားပါရေစလားဗ်ာ။

ဆရာ စံ- ဇာဏီဘို ေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ စကားတစ္ခြန္းရွိပါတယ္။ သူ႕ဆီကိုလာတဲ့ လူေတြထဲက
ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားေသာ လူေတြကို ဒီလိုတံု႕ျပန္ပါသတဲ့။

“ကၽြန္ေတာ့္ဆီကိုဗ်ာ၊ ဆိုးလိုက္တာဆရာရယ္၊ ဘ၀ကဆင္းရဲအင္မတန္ပင္ပန္းလိုက္တာလို႕ေျပာျပီး
လာတဲ့သူေတြကို ဟာ- ဒါဆို ခင္ဗ်ားေတာ့ ပါရမီေတြသိပ္မ်ားေနျပီ၊ ျပတ္ေတာ့မွာေပါ့၊ ကၽြတ္ခါနီးျပီေပါ့။
ျပီးေတာ့မွာေပါ့။ ဘာျပီးမလဲေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္းမသိဘူး။ ဆိုျပီးေတာ့ ေျပာလိုက္တယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳး။
ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ သိပ္ခ်မ္းသာတာပဲဆရာရယ္။ အရမ္းေကာင္းတာပဲလို႕ ေျပာျပီးလာတဲ့သူ။
သူတို႕ေတြကိုက်ေတာ့ ဟာ- ဒါဆိုရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားလိုေသးတယ္။ ပါရမီေတြ ျဖည့္ဆည္းဦး။
ပါရမီနည္းေသးတယ္လို႕ ေျပာလိုက္တယ္ဗ်ာ”

ဆိုေတာ့။ သူေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ တစ္ခုပါေနတယ္။ အဲဒါ ပါရမီပဲ။ ပါရမီ အေၾကာင္းရွင္းရင္ မိုးလင္းသြားမွာမို႕
မသိေသးရင္ ရွာဖတ္ေပေတာ့။ ဟုတ္တယ္။ လူေတြဟာ ဘ၀ ဘ၀ဆက္ျပီး ပါရမီျဖည့္ေနရတယ္။
ကၽြန္ေတာ္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဖက္တိမ္းညႊတ္စဥ္ကာလကေန ဒီေန႕အထိေျပာျဖစ္ေနတဲ့ စကားတစ္ခြန္းရွိတယ္။
ေသခ်င္လည္း ေသသြားပါေစ။ ဒီတစ္ဘ၀တည္းေတာ့ မဟုတ္ဘူးလို႕။ ဘာလို႕ ဒီစကားေျပာရသလဲဆိုရင္၊
ေသရင္ျပီးျပီ ဆိုတဲ့ လူတန္းစားေတြထဲ ကၽြန္ေတာ္မပါ၀င္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပဲ။ မျပီးဘူး။
ေသရင္ ဘယ္ေတာ့မွမျပီးဘူး။

တစ္ဖက္က စဥ္းစားၾကည့္ျပန္ေတာ့ ေသရင္မျပီးတာေတာ့ ဟုတ္ပါျပီ။ ဗုဒၶဘာသာမွာေတာ့ နိဗၺာန္ဆိုတာရွိတယ္။
အဆံုးသတ္ကနိဗၺာန္ပဲ။ အတိုေျပာရင္ အသစ္တဖန္ျပန္၍မျဖစ္ေတာ့တဲ့အရာ။ ျဖစ္ျခင္း၊ပ်က္ျခင္း မရွိေတာ့တဲ့ေနရာ။
ဒီကိုေရာက္ဖို႕အတြက္ ဘ၀ေတြ၊ ဘ၀ေတြ ျဖည့္ဆည္းၾကရတာ။ အဲဒီမွာ ပါရမီက လိုလာျပန္ေရာ။

နိဗၺာန္ေရာက္ဖို႕ ၾကိဳးစားလိုက္ၾကတာ။ မေရာက္ေသးလို႕ လူျဖစ္ေနတာေပါ့။ ပါရမီသိပ္ေကာင္းလြန္း၊
က်င့္ၾကံတာေတြ သိပ္ခရီးေရာက္ရင္ေတာ့ ဒီဘ၀ဟာ ေနာက္ဆံုးဘ၀ျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့ေလ။ ျပတ္သြားမွာေပါ့။
ဒါေပမယ့္၊ ေသခ်ာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕လို သာမန္လူေတြ အတြက္ကေတာ့ ဒီဘ၀နဲ႕ ဘယ္လိုနည္းနဲ႕မွ
နိဗၺာန္မေရာက္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အဲတာက ေသခ်ာတယ္။

ဒီဘ၀နဲ႕ နိဗၺာန္မေရာက္ႏိုင္ဘူး။ ေသခ်ာေနတဲ့အခါ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဦးလွည့္ျဖစ္တာက စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ။
စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈဆိုတာလူတိုင္း လိုခ်င္တဲ့အရာပဲ။ နိဗၺာန္မေရာက္ေသးတာေတာ့ထားပါေလ။
ဒါေပမယ့္ စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈေလးေတာ့ ရခ်င္ပါတယ္။ ၁၁ မီးေလာက္ေတာ့ ျငိမ္းခ်င္ပါတယ္။ ေတြးျဖစ္ၾကမွာပဲ။
အဲဒီမွာေတာ့ Meditation ဆိုတာကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိခဲ့ၾကတယ္။

အျမဲတန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ခဏကေလးပါ။ လုပ္ၾကည့္တယ္။ မဆိုးဘူးဟဆိုျပီး ထပ္လုပ္ၾကည့္တယ္။
လက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆက္လုပ္ျဖစ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မလုပ္ျဖစ္သည္ ျဖစ္ေစ။
လုပ္ေနစဥ္ခဏကေလးမွာေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းသြားတာပဲ။ ျငိမ္းေအးသြားတာပါပဲ။

ေနာက္တစ္ခု။ ရဟန္း၀တ္နဲ႕ ေတာထဲသြားေနမွ တရားရတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို Meditation လုပ္ရာမွာ
ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ လုပ္ဖို႕ဆိုတာမွာလည္း လူမ်ိဳးမေရြးဘူး။ ဘာသာမေရြးဘူး။ အခ်ိန္မေရြးဘူး။
လုပ္ၾကည့္လိုက္ဖို႕ပဲ လိုအပ္တာ။ လုပ္ရင္ေတာ့ ရေနတာပဲ။ နည္းမွန္ဖို႕ေတာ့ လိုအပ္တာေပါ့ေလ။

ဒီလိုစကားေတြေျပာေနလို႕ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ဘာသာေရးသမားလို႕ ထင္ရင္ေတာ့ မွားပါလိမ့္မဗ်ာ။
ကၽြန္ေတာ္ဟာ အခုခ်ိန္ထိ ဘာသာေရးရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈေအာက္မေရာက္ႏိုင္ေသးတဲ့ လူတစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္။
လႊမ္းမိုးမႈလည္း ခံခ်င္တဲ့လူမဟုတ္ဘူး။ ဘာသာမဲ့ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြဟာ
ကၽြန္ေတာ့္ဆီမွာ အျပည့္အ၀ရွိေနတုန္းပဲ။ ရံဖန္ရံခါမွာေတာ့ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာဖက္တိမ္းညႊတ္တဲ့
အေတြးအေခၚေတြနဲ႕ ေနထိုင္ေလ့ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ သေဘာက်လို႕။ ကိုယ္လုပ္မွ ကိုယ္ရတယ္ဆိုတာကို
လက္ခံလို႕။ စိတ္ကူးယဥ္မဆန္ပဲ လက္ေတြ႕ဆန္လြန္း အားၾကီးလို႕။ ထားပါေတာ့။

အဲဒီမွာ Meditation ကိုရွာေတြ႕ခဲ့တာပဲ။ ခဏတျဖဳတ္လုပ္ခဲ့တယ္။ လုပ္ခဲ့လို႕လည္း ရခဲ့တယ္။
သူကေတာ့ ရွင္းေနတာပဲေလ။ မလုပ္ရင္ မရဘူး။ ဒါပဲ။ မေ၀၀ါးဘူး။ ျပတ္သားတယ္။
သိပ္စိတ္ညစ္စရာေတြၾကံဳတဲ့အခါေတြ၊ စိတ္က်ျခင္းေတြ အားသားလာတဲ့အခ်ိန္ေတြမွာ Meditation ကို
သတိရမိလိုက္ျပီဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ့္အဖ်ားေတြ ေပ်ာက္သြားတာပါပဲ။ လူဆိုတာကလည္း ခက္တယ္။
ခလုတ္ထိမွ အမိတတ္သကိုး ဆိုသလိုေပါ့ေလ။ ဆိုးတဲ့အခါ ေခါင္းထဲ၀င္လာရင္ လုပ္တာပဲ။
က်န္တဲ့အခ်ိန္ေတြက်ျပန္ေတာ့ ပိုေနျမဲ၊ က်ားေနျမဲ အတိုင္းပဲ။ ဒီေတာ့ အဆိုးသံသရာ လည္တယ္။ ျဖစ္စဥ္က
အဲဒီအတိုင္းပဲ။ ဒါေလးလုပ္လို႕ အလုပ္လည္းပ်က္တာမဟုတ္။ ေတာထဲသြားေနစရာလည္း မလို။
ရဟန္း၀တ္ရတာလည္းမဟုတ္၊ အဆံုးသတ္ ေန႕စဥ္လူေနမႈဘ၀ေတာင္ ထိခိုက္တာမဟုတ္ပဲ၊ အျမဲတေစ၊
မလုပ္ျဖစ္တာကေတာ့ ဆိုစကားအတိုင္းေပါ့ေလ။ ကာမဘံုသား ဆံုလည္ႏြားသို႕ႏွယ္ ဆိုသလိုမ်ိဳးလား။

အခု ကၽြန္ေတာ္ၾကားေနရတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ ပတ္၀န္းက်င္မွာ၊ သူငယ္ခ်င္းမိတ္ေဆြေတြဆီကေန
စိတ္ဆင္းရဲစရာေတြ၊ စိတ္ပ်က္စရာေတြ။ တရားပဲ ေဟာရေတာ့မလို၊ ကိုယ္လည္း လိုက္ငိုေပးရမလို၊
ခက္တာက ကိုယ့္မွာကလည္း အပူ၊အပုပ္ေတြနဲ႕။ ကိုယ္တိုင္က အပူ၊ အပုပ္ ကင္းစင္သူမဟုတ္ေတာ့
ေျပာရခက္တယ္။ ေတာ္ၾကာ ဘာသာေရးမလုပ္ခ်င္ပါဘူး ဆိုတဲ့လူေတြကရွိေနျပန္ေသး။ ငါတို႕က ဘာသာသာ၊
ညာဘာသာဆိုတာေတြက တစ္မ်ိဳး၊ ဒီေတာ့ မခက္ေပဘူးလား။

ကၽြန္ေတာ္ဘာေကာင္မွ မဟုတ္ေပမယ့္ေျပာၾကည့္ခ်င္တယ္။ ဘယ္ဘာသာျဖစ္ျဖစ္၊ ဘာအလုပ္လုပ္သည္ျဖစ္ျဖစ္၊
Meditation ဆိုတာေလး စမ္းလုပ္ၾကည့္ၾကပါလား။ ၁၅ မိနစ္၊ နာရီ၀က္၊ တစ္နာရီ စသျဖင့္၊
တကယ္ပါ။ လုပ္ေနစဥ္ကာလကေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းပါတယ္။ ၂၄ နာရီပူေလာင္ေနမယ့္အစား လုပ္သေလာက္
အခ်ိန္ကေလး ျငိမ္းခ်မ္းတာ မေကာင္းဘူးလား။ ကၽြန္ေတာ္ျဖင့္ ဒီလိုေတြးတယ္။ က်န္တာက ခင္ဗ်ားတို႕သေဘာ။

မသိေသးတဲ့လူေတြအတြက္ေတာ့ စာအုပ္တစ္အုပ္မိတ္ဆက္ေပးမယ္။ ဘာသာျပန္သူကို သိပ္မၾကိဳက္ေပမယ့္
စာအုပ္ကိုေတာ့ ညႊန္းဆိုလိုတယ္။ ဟိန္းလတ္ဘာသာျပန္တဲ့ စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈရွာပံုေတာ္။
John E.Coleman ရဲ႕The Quiet Mind။ ကိုးလ္မင္းဟာ ကိုယ္တိုင္ရွာေတြ႕ခဲ့တာကို ေျပာခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။
သူကိုယ္တိုင္ စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈကို ကမာၻပတ္ရွာခဲ့တယ္။ ဘာသာတရားမ်ိဳးစံုကို ထိေတြ႕ခဲ့တယ္။
ဘီတဲလ္တို႕ကို လမ္းျပခဲ့ဖူးတဲ့ မဟာရီရွီ ကလြဲျပီး ဦးဘခင္၊ ဆူဇူကီး၊ ကရစ္ရွာနာမူရတီး၊ စတဲ့ ဒိတ္ဒိတ္ၾကဲ
လူေတြနဲ႕ ေတြ႕ခဲ့ျပီးမွ သူရခဲ့တဲ့ စစ္မွန္တဲ့စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈကို လက္ေတြ႕ခံစားျပီးမွ ျပန္ေျပာခဲ့တာျဖစ္တယ္။

စာအုပ္ရွာဖို႕ ခက္တဲ့သူေတြ၊ စိတ္၀င္းစားမယ့္သူေတြအဆင္ေျပေစဖို႕ စာအုပ္ကို အပိုင္း(၁၇)ပိုင္းခြဲျပီး
ဘေလာ့မွာျပန္တင္ေပးသြားမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တစ္ေယာက္ထဲကပဲ စာျပန္ရိုက္ျပီးတင္ေပးရ မွာျဖစ္တဲ့အတြက္
တစ္ပတ္ကို အပိုင္းတစ္ပိုင္းသာလွ်င္ တင္ေပးႏိုင္ပါမယ္။ အပိုင္းတစ္ပိုင္းဟာအခန္းတစ္ခန္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
တနဂၤေႏြေန႕တိုင္း တင္ေပးပါမယ္။ လာမယ့္ တနဂၤေႏြက စျပီးတင္ပါမယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ဖတ္ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္
စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ Meditation စတာေတြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ သိႏိုင္ပါမယ္။
ေလ့လာလိုသူမ်ား ေလ့လာႏိုင္မယ့္ အခ်က္အလက္ေတြ အစံုပါေနပါမယ္။

ဒီစာအုပ္ကို ျပန္တင္ေပးတဲ့ေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ့္ဖက္ကေတာ့ အေ၀းမွာေရာက္ေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ္သူငယ္ခ်င္း
တစ္ဦးအတြက္ရည္ညႊန္းပါတယ္။ စာအုပ္ကို အြန္လိုင္းေပၚမွာ အပိုင္းလိုက္ျပန္တင္ဖို႕ ခြင့္ျပဳခဲ့တဲ့ စာအုပ္တိုက္ကို
အထူးပင္ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ဘာသာျပန္ကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ပါေၾကာင္း ေျပာလိုပါတယ္။
ဒီေန႕မွာေတာ့ စာအုပ္မွာ ပါတဲ့အမွာစာကို စတင္မိတ္ဆက္ေပးပါမယ္။

စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈရွာပံုေတာ္

အမွာစာ
(ကိုးလ္မင္းနဲ႕ စိ္တ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈ)

ဂၽြန္အီးကိုးလ္မင္းဟာ ၁၉၃၀ ခုႏွစ္ဖြား အေမရိကန္တစ္ေယာက္ျဖစ္ျပီးေတာ့ အခုခ်ိန္မွာေတာ့
၀ိပႆနာတရားျပဆရာၾကီးအျဖစ္ အဂၤလန္မွာ ျငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္လ်က္ ရွိပါတယ္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံျခားေရး အရာရွိတစ္ဦးအျဖစ္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ အမႈထမ္းရင္း ခြင့္နဲ႕
အေမရိကန္ကိုအျပန္ ၁၉၅၈ မတ္လကုန္ေလာက္မွာ ရန္ကုန္ ကမန္းနားဟိုတယ္မွာ ခရီးတစ္ေထာက္
နားေနတုန္း ၀ိပႆနာကမၼဌာန္းကို ခရီးသြားဟန္လႊဲအျဖစ္ ေလ့လာစူးစမ္းဖို႕ ရုတ္တရက္
ဆႏၵျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။ အဆင္သင့္ညႊန္ျပသူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေက်းဇူးျပဳမႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕
အင္လ်ားျမိဳင္ရွိ ‘ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပဋိပတၱိလုပ္ငန္းဌာန’ International Meditation Centre(IMC)
ကို ေရာက္သြားျပီး ဆရာၾကီးဦးဘခင္နဲ႕ ေတြ႕လိုက္ရတဲ့အခါ ခရီးစဥ္ကိုဖ်က္ျပီး ခ်က္ခ်င္းပဲ
၁၀ ရက္တရားပတ္ လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံရင္း တရားအရသာကို ခံစားသြားခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီ ပထမအၾကိမ္ တရားပတ္အတြင္း အာနာပါနကမၼဌာန္းစတဲ့ နာရီပိုင္းအတြင္း ကမၼဌာန္းအခန္းထဲက
အထိတ္တလန္႕ေျပးထြက္လာတဲ့ ကိုးလ္မင္းအေၾကာင္း အဲဒီကာလက IMC ေယာဂီေဟာင္းၾကီးေတြ
အမွတ္တရ ေျပာစရာျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္တာလဲ ေမးေတာ့ အာနာပနရႈ႕ေနတုန္း ရုတ္တရက္
ခ်က္ခ်င္း ၀င္းကနဲအလင္းေရာင္ၾကီး ထြက္လာျပီး သူ႕တစ္ကိုယ္လံုး ထြန္းလင္းေတာက္ပသြားတဲ့အတြက္
သူ႕ကိုယ္မွာ မီးေတြေလာင္ေနျပီထင္လို႕ ထြက္ေျပးလာခဲ့ေၾကာင္းေျပာျပပါတယ္။ ဒုတိယေန႕မွာလည္း
ေရာင္ျခည္ေျခာက္သြယ္ထြက္ေနတဲ့ နိမိတ္တစ္ခု အခ်ိန္ၾကာၾကာ ထင္ထင္ရွားရွားေပၚထြက္လာခဲ့လို႕
အဲဒီေန႕မွာပဲ ဆရာၾကီးက သူ႕ကို ၀ိပႆနာကူးေျပာင္းရႈ႕မွတ္ေစခဲ့ပါတယ္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ ကိုးလ္မင္းဟာ အေမရိကန္အစိုးရက ထြက္လိုက္ရေတာ့ ျမန္မာျပည္တစ္ေခါက္ျပန္လာျပီး
တရားအားထုတ္ဖို႕ ဆႏၵျပင္းျပလြန္းလွတဲ့အတြက္ ၁၉၆၃ ေဖေဖာ္၀ါရီလမွာ ဒုတိယအၾကိမ္ IMC ကို
ေရာက္လာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီအေခါက္မွာ သူဟာ တရားရႈမွတ္မႈမွာ ထူးထူးျခားျခားအဆင့္တစ္ခုအထိ
ေရာက္ရွိသြားပံုရတာကို သူ႕ရဲ႕ဒိုင္ယာရီမွာ အခုလိုေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

“အေၾကာင္းခ်င္းရာမ်ားမွ သေဘာေကာက္ယူဆင္ျခင္ေတြးေတာေသာ နည္းမ်ိဳးျဖင့္မဟုတ္ပဲ
အလိုအေလ်ာက္ ရွင္းလင္းသိျမင္လာမႈသည္ ထိုးထြင္းနားလည္မႈျဖစ္သည္။ ထိုနားလည္မႈ ရရွိလာေပျပီ။
၄င္းနားလည္မႈကို အက်ိဳးအေၾကာင္းဆင္ျခင္ျခင္း တကၠေဗဒပညာ အသံုးျပဳျခင္း ဉာဏ္ပညာအေျမာ္အျမင္မ်ား
အသံုးခ်၍ ယုတၱိရွိမရွိ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ကစားျခင္း စသည္တို႕ျဖင့္ မရႏိုင္ပါ။ စိတ္ကိုတည္ျငိမ္စြာထား၍
တည္ျငိမ္စြာသတိရွိေနျခင္းျဖင့္ အလိုအေလ်ာက္ သိျမင္နားလည္လာျခင္းျဖစ္သည္….” (၁၉၊၂၊၁၉၆၃)

၁၉၆၃ မတ္လ ၃ ရက္ေန႕ IMC မွ ထြက္ခြာမသြားခင္”…’သင့္ကိုယ္သင္ သိေလာ့’ ဆိုတဲ့ ၾသ၀ါဒမိန္႕ခြန္းသံကို
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကားနာခဲ့ရျပီးတဲ့ေနာက္ အမွန္တရားကိုသိလိုသူကို သူ႕ရဲ႕ရွာပံုေတာ္ခရီး အဆံုးသတ္ေစဖို႕
အရိပ္အာ၀ါသ အကာအကြယ္နဲ႕ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ လမ္းညႊန္ျပသူေတြကို ေပးကမ္းေနမယ့္ ေနရာေဒသ
တစ္ခုဟာ ရန္ကုန္ျမိဳ႕တစ္ေနရာမွာ ထြန္းကားေပၚေပါက္လာေခ်ျပီတကား”လို႕ ဧည့္မွတ္တမ္း
စာအုပ္မွာ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ မွတ္ခ်က္ခ်ေရးသားထားခဲ့ပါတယ္။

IMC ကို ၁၉၆၃ ခု ေအာက္တိုဘာလမွာ တတိယအၾကိမ္ေရာက္လာျပီး တရားထပ္အားထုတ္သြားခဲ့ ျပန္ပါ
ေသးတယ္။ တရားရဲ႕ အျမိဳက္အရသာကို ကိုယ္တိုင္သိျပီး ကိုယ္တိုင္သံုးေဆာင္ေနျပီျဖစ္တဲ့
ကိုးလ္မင္းဟာ ဒီအေခါက္မွာေတာ့ သူေတြ႕ရွိထားတဲ့ ဓမၼရသကို တျခားေသာေ၀ေနယ်ေတြကို မွ်ေ၀
ခံစားႏိုင္ေအာင္ ျဖန္႕ျဖဴးဖို႕ အာသီသျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပံုရပါတယ္။ အမွန္တရားကို စမ္းတ၀ါး၀ါး
ရွာေဖြေနၾကတဲ့ အေနာက္တိုင္းက စိတ္ေကာင္းရွိသူေတြအေပၚမွာ ကရုဏာျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ သူခံစား
ရရွိတဲ့ ဓမၼရသနဲ႕ပတ္သက္တဲ့စာအုပ္တစ္အုပ္ ျပဳစုခ်င္ေၾကာင္း ဆရာၾကီးဦးဘခင္ကို ခြင့္ေတာင္းခဲ့ပါေသးတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဆရာၾကီးက ခြင့္မျပဳခဲ့ေသးပါဘူး။ အခ်ိန္နည္းနည္းလိုေသးတယ္၊ ကိုယ့္တရားကိုယ္ ပိုျပီး
ျပည့္စံုေအာင္ ဆက္ျပီးၾကိဳးစားအားထုတ္ပါဦးလို႕ပဲ မွာၾကားလိုက္ပါတယ္။

၁၉၆၈ ဧျပီလ (ျမန္မာ ႏွစ္သစ္ကူး သၾကၤန္အခါတြင္း) မွာ လက္ထပ္ျပီးစ အဂၤလန္သူဇနီးသည္နဲ႕အတူ
စတုတၳအၾကိမ္ IMC ကို လာျပီး တရားအားထုတ္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ “…စိတ္အလုပ္ရပ္သြားသည္၊
ဒုကၡျဖစ္ေပၚမႈလည္း ရပ္သြားသည္၊ ေ၀ဒနာမွ လြတ္ေျမာက္လိုေသာ ဆႏၵလည္း ရပ္သြားသည္။ လွ်ပ္စီး
၀င္းလက္သလို ျဖစ္သြားသည္။ ေဖာ္ျပျခင္းငွာမစြမ္းသာေသာ တည္ျငိမ္မႈကိုရျပီ။… အရာရာသည္ရွိ၏။
အရာရာသည္မရွိ။ သာမန္နားလည္မႈထက္ ေက်ာ္လြန္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းမႈကိုရသည္။ စိတ္ႏွင့္ခႏၶာသည္
သာလြန္ျမင့္ျမတ္ကုန္သည္။ စကားလံုးျဖင့္ နားလည္ေနၾကေသာ သုခမ်ိဳးမဟုတ္။ နာမ္အသစ္ရရွိေသာ
အခိုက္အတန္႕ကေလး… ကၽြန္ေတာ့္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္အားလံုး ျပည့္၀မႈပင္… တစ္စံုတစ္ရာေသာ
အတိုင္းအတာအထိ ဉာဏ္အလင္းရခဲ့သည္… အသိပညာအားျဖင့္ အေတာ္ရွားပါးေသာ အမ်ိဳးအစား….”

အဲဒီအေခါက္က သူ႕ရဲ႕တရားထူးအေတြ႕အၾကံဳကို အဲဒီလိုမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအေတြ႕အၾကံဳရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဟာ ဘာဆိုတာကိုေတာ့ ရိပ္မိႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီတစ္ေခါက္မွာေတာ့
ဆရာၾကီး ဦးဘခင္ခြင့္ျပဳလိုက္တဲ့အတြက္ The Quiet Mind စာအုပ္ကို ေရးျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။

၁၉၇၂ ဇန္န၀ါရီလ ၂၅ ရက္ေန႕က ဆရာၾကီးဆီပို႕ခဲ့တဲ့စာထဲမွာ သူ႕စာအုပ္ထြက္ရင္ ဆရာၾကီးနဲ႕
ဆရာၾကီးပို႔ေပးေစလိုသူေတြဆီကို တိုက္ရိုက္ေပးပို႕ဖ္ို႕ စာအုပ္တိုက္ေတြကို မွာထားျပီးပါျပီလို႕ ေရးခဲ့
ပါတယ္။

The Quiet Mind စာအုပ္ကို အဂၤလန္မွာ Rider & Company, London က ၁၉၇၁ ေဖာ္ေဖာ္၀ါရီလ
၁၅ ရက္ေန႕နဲ႕ အေမရိကမွာ harper and Row, New York က ၁၉၇၁ ေမလမွာ ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။

“….အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ဗုဒၶဓမၼကို ျပည့္စံုမွန္ကန္စြာ ျဖန္႕ျဖဴးရာမွာ အကူအညီျဖစ္ေစဖို႕ ဒီစာအုပ္ကိုေရးသား
ျဖစ္တယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ယံုၾကည္ပါတယ္…” လို႕ ဆရာၾကီးဆီကို ေရးခဲ့တဲ့ သူ႕ရဲ႕စာထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတာ
ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ၁၉၇၁ ဇန္န၀ါရီလ ၁၉ ရက္ေန႕မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ ဆရာၾကီးဦးဘခင္ဟာ ဒီစာအုပ္ကို
ေတြ႕မသြားရေတာ့ပါဘူး။

***
၁၉၆၃ ဧျပီလ ၂၃ရက္ေန႕ ရက္စြဲပါ ဆရာၾကီးဦးဘခင္ရဲ႕ ပဋိပတၱိလုပ္ငန္းသမိုင္းမွာ ေမာ္ကြန္းတင္ရမယ့္
စာတစ္ေစာင္ကို ကမာၻအရပ္ရပ္မွာ ရွိၾကတဲ့ ကမၼဌာန္းတရားတပည့္မ်ားစြာထဲက တရားပါရမီရွင္လို႕
ဆရာၾကီးကိုယ္တိုင္ မွတ္ခ်က္ေပးျခင္း ခံရသူ ေျခာက္ဦးဆီကို ေရးသားေပးပို႕ခဲ့ပါတယ္။
“….ျမန္မာျပည္၏ ျပင္ပတြင္ရွိေနၾကေသာ တပည့္မ်ားအား ‘အေ၀းမွ ထိန္းကြပ္စနစ္’ျဖင့္ တရားျပသေပးျခင္း
နည္းလမ္းကို မၾကာေသးမီက ကၽြႏု္ပ္စမ္းသပ္ၾကည့္ရာ ေက်နပ္ဖြယ္ရာ ေအာင္ျမင္သျဖင့္ စိတ္အားတက္
စရာ ျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶတရားျပသေပးရန္အတြက္ ႏိုင္ငံျခားသို႕ ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္ ထြက္ခြာလာႏိုင္ရန္
အလားအလာမွာ မေကာင္းလွေသးေပ။ ( “ႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္ေပးေရး စည္းကမ္းမ်ား ေလ်ာ့ေပါ့ျပီး
ႏိုင္ငံျခားသြားႏိုင္ျပီဟု အစိုးရက မီးစိမ္းျပသည္ႏွင္တျပိဳင္နက္ အေနာက္တိုင္းမ်ားသို႕ ခရီးထြက္ခဲ့ရန္
ၾကိဳးပမ္းစီစဥ္ထားသည္…”လို႕ ဆရာၾကီးဟယ ေနာက္တစ္ေန႕ ၂၄-၄-၁၉၆၉ မွာ စာတစ္ေစာင္
ထပ္ေရးခဲ့ေပမယ့္ အသက္၇၁ႏွစ္အရြယ္ရွိျပီး က်န္းမာေရးဆိုး၀ါးလာျပီျဖစ္တဲ့ ဆရာၾကီးဟာ
၁၉၇၂မွာသာ ဆံုးပါးခဲ့ရတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံကိုမွ ထြက္ခြင့္မရခဲ့ေတာ့ပါဘူး။) ထို႕ေၾကာင့္ ရန္ကုန္တြင္
ကၽြႏု္ပ္ထံ၌ တရားအားထုတ္ခဲ့ဖူးျပီး မြမ္းမံသင္တန္းတက္ထားသူ(ပါရမီရွင္) တပည့္မ်ားအား
‘အေ၀းမွထိန္းကြပ္စနစ္ျဖင့္’ တရားျပရန္ ယခုဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လိုက္ေပျပီ။(မိမိေနအိမ္အသီးသီးမွာ
ၾကိဳတင္သီးသန္႕ျပင္ဆင္ရန္ ပုဗၺကိစၥအ၀၀ကို အတိအက်ညႊန္ၾကားထားျပီး…)… ေန႕စဥ္မွန္မွန္
ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္နံနက္ ၇း၃၀ မွ ၈း၃၀ ထိတစ္ၾကိမ္၊ ည ၈ နာရီမွ ၉ နာရီထိတစ္ၾကိမ္ နိဗၺနဓာတ္
ျဖည့္တင္းထားေသာ ကၽြႏု္ပ္၏စိတ္ဓာတ္လိႈင္းမ်ားကို လႊင့္ထုတ္ေပးေနမည္ျဖစ္သည္။ အသင္သည္
ျမန္မာျပည္ IMC သို႔ အာရံုညႊတ္ကာ ယင္းလိႈင္းမ်ားကို အလြယ္တကူဖမ္းယူႏိုင္ေပသည္။
အဂါၤ၊ ၾကာသာပေတးႏွင့္ တနဂၤေႏြေန႕မ်ားတြင္ ည ၇နာရီခြဲမွ ၈နာရီအတြင္း အထူးလႊင့္ထုတ္ေပးမႈမ်ား
ရွိမည္ျဖစ္ရာ အသင္၏ အနိစၥသေဘာတရား သက္၀င္ထင္ျမင္မႈျမင့္မားသေလာက္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို
ေတြ႕ထိခံစားႏိုင္ေပလိမ့္မည္။…”

အဲဒီကာလက ဆရာၾကီးအေ၀းမွ ထိန္းကြပ္စနစ္ျဖင့္ တရားျပေပးဖို႕ ေရြးခ်ယ္ျခင္းခံရတဲ့ တပည့္ေျခာက္ဦးမွာ
အေမရိကန္မွာသံုးေယာက္၊ ကေနဒါမွာ တစ္ေယာက္ ၊ ေဟာ္လန္မွာ တစ္ေယာက္နဲ႕ အဂၤလန္မွာ
ေနထိုင္ျပီးျဖစ္တဲ့ ကိုးလ္မင္းလည္းတစ္ေယာက္ အပါအ၀င္ျဖစ္ခဲ့တာကလည္း အထူးသတိျပဳရမယ့္ အခ်က္
တစ္ခ်က္ပါပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဦးဂိုအင္ကာဟာ ဆရာၾကီးဦးဘခင္အနီးမွာပဲ ရွိေသးျပီး ၂၂-၆-၁၉၆၉ မွာ
အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဘံုေဘမွာ ေရာက္ေနတဲ့ နာမက်န္းတဲ့ မိဘႏွစ္ပါးဆီ ရုတ္တရက္ထြက္ခြာသြားခဲ့ရပါတယ္။
၃-၇-၁၉၆၉ ေန႕ည ၈း၃၀ ဘံုေဘမွာ မိဘႏွစ္ပါးအပါအ၀င္ တရားတစ္ပတ္စျပီး အာနာပါန တရားစေပးခ်ိန္မွာ
ဆရာၾကီးဦးဘခင္ဟာ က်န္းမာေရးအေျခအေနမေကာင္းတဲ့ၾကားက ဘံုေဘတရားစခန္းကို ‘အေ၀းမွ
ထိန္းကြပ္စနစ္’နဲ႕ လွမ္းျပီး ကုညီေထာက္ပံ့ တရားျပခဲ့ပါေသးတယ္။ ဇူလိုင္လ ၈ရက္ေန႕မွာ
ဦးဂိုအင္ကာဆီက ေၾကးနန္းစာတစ္ေစာင္ IMC ကို၀င္လာခဲ့ပါတယ္။”…ဖခင္ၾကီး အပါအ၀င္ တရားသမား
အားလံုး ၀ိပႆနာတရား ေအာင္ျမင္စြာရၾကပါသည္။…”

ဆရာၾကီးဦးဘခင္ ‘အေ၀းမွထိန္းကြပ္ေသာ တရားျပစနစ္’နဲ႕ တစ္ကမာၻလံုးကို ေအာင္ျမင္စြာ လက္ေတြ႕
က်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသထူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီနည္းနဲ႕ပဲ တပည့္ခုႏွစ္ဦးကတစ္ဆင့္ ၀ိပႆနာနည္းစနစ္ဟာ ကမာၻေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ
ေအာင္ျမင္စြာျဖန္႕က်က္က်ယ္ျပန္႕သြားခဲ့ျပီလဲဆိုတာကေတာ့ အခုခ်ိန္မွာ တစ္ကမာၻလံုးအသိ ျဖစ္ေနၾကပါျပီ။

၁၉၇၀ခုႏွစ္ ေဖာ္ေဖာ္၀ါရီ ၂၂ရက္ ရန္ကုန္ IMC ႏွစ္ပတ္လည္အစည္းအေ၀း မိန္႕ခြန္းထဲမွာ အိႏၵိယေရာက္
ဦးဂိုအင္ကာေရာ အဂၤလန္ေရာက္ ကိုးလ္မင္းပါ တရားအရာမွာ ထူးျခားတဲ့ပါရမီရွင္မ်ားလို႕ ဆရာၾကီး
ဦးဘခင္ကိုယ္တိုင္ လူသိထင္ရွား ထုတ္ေဖာ္ခ်ီးက်ဴးခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဆရာၾကီးဦးဘခင္
ကြယ္လြန္ျပီး လအနည္းငယ္အၾကာ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ထဲမွာပဲ ကိုးလ္မင္းဟာ ရန္ကုန္ IMC မွာ ဘိကၡဳရာဟုလာဘြဲ႕
နဲ႕ ဒုလႅဘရဟန္း၀တ္ျပီး တရားအားထုတ္သြားခဲ့ပါေသးတယ္။

၁၉၇၃-၇၄ ကစျပီး အဂၤလန္နဲ႕ ဥေရာပမွာ ကိုးလ္မင္းဟာ ယာယီတရားစခန္း ဖန္တီးျပီး ၀ိႆနာတရား
ျပေနခဲ့ပါျပီ။ အိႏၵိယနဲ႕ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံေတြမွာ ဆရာၾကီး ဦးဂိုအင္ကာလိုပဲ ကမာၻ႔အေနာက္ပိုင္းတစ္လႊားမွာ
ကိုးလ္မင္းဟာ ဓမၼဒူတတာ၀န္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ ထမ္းေဆာင္ေနခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၇ခုႏွစ္ေလာက္ကစျပီး ဆရာမၾကီးေဒၚျမသြင္နဲ႕ ဆရာဦးခ်စ္တင္တို႕ အဂၤလန္ေရာက္ျပီး
အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ တရားျပတဲ့အခါ ကိုးလ္မင္းဟာ အေထာက္အကူမ်ားစြာေပးခဲ့ရာက ၁၉၈၉ခုႏွစ္မွာ
ဆရာမၾကီးတို႕ အဂၤလန္၊ ဟိုက္ဒင္တန္တရားစခန္းတစ္ခု (IMC) အျမဲတန္းဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့ျပီး တစ္ကမာၻလံုးကို
ဓမၼကြန္ရက္ ျဖန္႕ၾကက္ႏိုင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါတယ္။

***
အခု ဆရာဟိန္းလတ္ ဘာသာျပန္ထားတဲ့ ‘စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈရွာေတာ္ပံု’ဟာ ကိုးလ္မင္းရဲ႕ The Quiet Mind ကို
အနည္းငယ္တည္းျဖတ္ ဘာသာျပန္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၉၁ ေလာက္က ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွာ
လစဥ္အခန္းဆက္ ဘာသာျပန္ခဲ့ေပမယ့္ ဆံုးခန္းမတိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၉၅ မွာ ပထမအၾကိမ္နဲ႕ ေနာက္ႏွစ္
အနည္းငယ္မွာ ဒုတိယအၾကိမ္ လံုးခ်င္းထြက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီမူက The Quiet Mind ၁၉၇၁ ကထြက္ခဲ့တဲ့
ပထမအၾကိမ္ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့မူ ျဖစ္ပါတယ္။

အခုအခ်ိန္မွာ အဲဒီ ျမန္မာျပန္စာအုပ္ေတြ ရွားပါးသြားတာကတစ္ေၾကာင္း၊ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ
Pariyatti Press, Seattle USA ကေန ဒုတိယအၾကိမ္ထုတ္တဲ့ ဒီစာအုပ္မွာ ေနာက္ဆံုးအခန္းတစ္ခန္း အသစ္
ျဖည့္စြက္ထားတာေတြ႕ရတာက တစ္ေၾကာင္း၊ ဆရာဟိန္းလတ္ကို အသစ္ျဖည့္စြက္ဘာသာျပန္ဖို႕
ေတာင္းပန္တာကို ၀မ္းသာအာရလိုက္ေလ်ာခဲ့တာကတစ္ေၾကာင္း၊ စတဲ့အေၾကာင္းေၾကာင္းေတြေၾကာင့္
အခု အသစ္ျဖည့္စြက္တည္းျဖတ္ျခင္းမူကို ျမန္မာဘာသာနဲ႕ တတိယအၾကိမ္အျဖစ္ တင္ဆက္လိုက္တာ
ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၉၁ ခုႏွစ္ကတည္းက ဆရာဟိန္းလတ္ဘာသာျပန္ဖို႕ ခြင့္ျပဳျပီး ကိုးလ္မင္းကိုယ္တိုင္လက္မွတ္နဲ႕
သူ႕ကိုေပးထားတဲ့ ပထမအၾကိမ္ထုတ္မူရင္းစာအုပ္ကိုပါ ငွားရမ္းခဲ့တဲ့ IMC ရဲ႕ ဒုတ္ယေျမာက္ဥကၠဌျဖစ္တဲ့
ဆရာၾကီးဦးတင့္ရီနဲ႕ အခုဒုတိယၾကိမ္ထုတ္ မူရင္းစာအုပ္ရရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးခဲ့ၾကတဲ့ ကံေကာ္၀တ္ရည္
စာေပက မ၀ိုင္းနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳတကၠသိုလ္က ျမန္မာစာပါေမာကၡ ေဒၚခ်ိဳခ်ိဳေအာင္
တို႕ကိုလည္း အထူးေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပလိုပါတယ္။

ကိုယ္တိုင္လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံအားထုတ္ျခင္းျဖင့္
စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈကို ကိုယ္ေတြ႕ခံစားႏိုင္ၾကပါေစ။

၀င္းမင္းေထြး
ဓမၼစၾကာစာအုပ္

က်မ္းညႊန္း- (၁) ျမန္မာ့ဂုဏ္ထူးေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ထူး ဆရာၾကီးဦးဘခင္ [ဦးကိုေလး(ေဇယ်ာေမာင္)]
(၂) The Quiet Mind: John E.Coleman(2nd Edition)

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

You received this email because you are subscribed to the real_time feed for http://openmind.net63.net/?feed=rss2. To change your subscription settings, please log into RSSFWD.