Sunday, November 23, 2008

[M Y] 2 New Entries: ဦးနာေအာက္ ၊ ေအာက္ မေအာက္ (၄)

ဦးနာေအာက္ ၊ ေအာက္ မေအာက္ (၄)

ဒီ ဧရာ၀တီသေဘာၤကုမၸဏီဟာ ခရီးသည္ သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရးတင္မကဘဲ ၊ကိုလိုနီေခတ္ ဗမာျပည္ ရဲ ့ စီးပြားေရး အတြက္ အသည္းႏွလုံးျဖစ္ခဲ့ရျခင္းအေႀကာင္းကေတာ့ ၊ေရလမ္းခရီးသာ တစ္ခုတည္းေသာ အားကိုးရာ သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရးလမ္းေႀကာင္းႀကီးျဖစ္ေနတဲ့ေခတ္မွာ IFC ဟာ ကုန္ပစၥည္းသယ္ယူပို ့ ေဆာင္ေရးက႑ႀကီးမွာ လဲ အဓိကေရေသာက္ျမစ္ႀကီးတစ္ခုလို ျဖစ္ခဲ့တဲ့အတြက္ပါပဲ။.
.
.
...

ဒီေနရာမွာသြားေတြ ့မိတဲ့ တစ္ခ်က္ က ျဗိတိသွ် အင္ပိုင္ယာ ထဲမက်ေရာက္ခင္၊ ကိုလိုနီေခတ္မတိုင္မီ ကထဲက ဗမာႏိုင္ငံဟာကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ေတြလက္ထက္မွာ တင္ပဲ၊သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္လုပ္ငန္းေတြနဲ့ ၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ကုန္ဖလွယ္မႈ စီးပြားေရး ကြန္ယက္ႀကီး ကို ျပည္ပအထိ ျဖန္ ့ခ်အစ ပိ်ဳးအား ေကာင္းစျပဳေနခဲ့ တယ္ ဆုိတာပါပဲ။ ဗမာဘုရင္ေခတ္ စီးပြားေရးအဆက္အသြယ္ ကြန္ယက္ႀကီးဟာ အာရွတိုက္အတြင္း သာမကဘဲ၊ ဥေရာပတိုက္ အထိျဖန္ ့က်က္ႏိုင္ခဲ့တယ္ဆိုပါတယ္။

၁၉ရာစုမွာ ေနမ၀င္အင္ပါယာ ရဲ ့ဆာေလာင္မႈ နဲ ့ကိုလိုနီမျပဳခင္ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ ေနာက္ဆုံး ကာလ ေတြ မွာ ဗမာျပည္ရဲ ့ကုန္သြယ္မႈဟာ အထက္ဗမာႏိုင္ငံကေနေအာက္ဗမာႏိုင္ငံ တနသၤာရီနဲ့ ရခိုင္ေဒသအထိ အႀကီးအက်ယ္ျဖစ္ထြန္းေနပါျပီ။ အဲဒီအခ်က္ကပဲ အပိုင္း ၂ မွာေဖာ္ျပျပီးျဖစ္သလို သယံဇာတ ေပါႀကြယ္၀တဲ့၊ ပထ၀ီ စီးပြားအေနအထားေကာင္းလြန္းတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကို နယ္ခ်ဲ ့ကမ်က္စိက်ခဲ့တာပါပဲ။ ျဗိတိသွ် စြန္ ့ဦး လုပ္ငန္ရွင္ ကုန္သည္ႀကီးတခိ်ဳ ဟာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ထဲက ဗမာကုန္သည္၊ အိႏၵိယ၊ တရုတ္ ကုန္သည္ႀကီး ေတြ နဲ ့ ခိ်တ္ဆက္၀င္ေရာက္စျပဳေနခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘုရင့္ ဗမာႏိုင္ငံဟာစီးပြားေရးဗ်ဴဟာေတြမွာ အားနည္းခဲ့တဲ့အတြက္ေႀကာင့္ Age of Commerce ဆိုတဲ့ ကုန္သြယ္စီးပြား ေခတ္္အမွန္အကန္ျဖစ္တဲ့အထိ မတိုးတက္ခဲ့ဘူးလို ့ဆိုပါတယ္။ ေခတ္မီ လက္နက္နဲ ့ စက္မႈေတြသာမက ေဘာဂေဗဒ နည္းပညာေတြ ပါသယ္လာတဲ့ျဗိတိသွ် ဟာ ကိုလိုနီျပဳျပီးတာနဲ ့တျပိဳင္နက္ သမားရိုးက် နဲ ့ ေရွးထုံးစဥ္လာအတိုင္းေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားေနတဲ့ဗမာ့ ေလွႀကီးထုိးရိုးရိုး ကုန္သြယ္ေရး စနစ္ႀကီးတစ္ခုလုံး ကို အသြင္ေျပာင္းပစ္လုိက္ပါေတာ့တယ္။

ျဗိတိသွ်ရဲ ့မူ၀ါဒကေတာ့ဗမာျပည္စီးပြားေရးကို သမားရိုးက်သဘာ၀ အရိုင္းထည္ စီးပြားေရးမွသည္ ပို ့ ကုန္အေျခခံစီးပြားေရး စနစ္ဆီသို ့ဆိုပါတယ္။ ကိုလိုနီ အစိုးရ ရဲ ့ေခါင္းထဲ ပဌမဆုံး၀င္ေရာက္လာတာ ေတြကေတာ့ ေျမေပၚေျမေအာက္သယံဇာတ မ်ား နဲ ့ စိုက္ပိ်ဳးေရးထြက္ကုန္ ေတြ ျဖစ္တဲ့ သတၳဳ၊တြင္းထြက္ ေက်ာက္မ်က္ရတနာ၊ ကြ်န္းသစ္နဲ ့သစ္ေတာထြက္ကုန္၊ ငါးဖမ္းျခင္းႏွင့္ ေရလုပ္ငန္း၊ဆားတြင္း၊ ေရနံစိမ္း ၊ ခ်ည္မွ်င္၀ါဂြမ္း နဲ ့သႀကား ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့သယံဇာတနဲ ့သစ္ထုထ္လုပ္ေရးမွာ ဘုံေဘဘားမားအပါအ၀င္သစ္ကုမၸဏီမ်ားစြာ၊ ေရနံမွာ ဘီအိုစီ ေခၚ Burma Oil Company နဲ ့သယံဇာတ စီးပြားေရးအားလုံးနီးပါး ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါတယ္။ (သူတို ့အေႀကာင္း ေတြ ကေတာ့ သမိုင္းစာအုပ္ေတြထဲမွာလဲပါခဲ့ျပီးသားပါ)

ဗမာျပည္ကို၀င္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီ အစိုးရနဲ ့တနသၤာရီ ပဲခူးေဒသေတြမွာ အေျခခ်လာႀကတဲ့ ဥေရာပ ကုန္သည္ေတြရဲ ့ပထမဦးဆုံးမ်က္စိက်တဲ့ အဓိကပစ္မွတ္ က ရိုးမထဲက ကြ်န္းသစ္ အပါအ၀င္၊သစ္ေတြ နဲ ့ေရနံ ထုတ္လုပ္တင္ပို ့ေရး ပါ။ သန္လ်င္ေဒသမွာ ေရနံခ်က္စက္ရုံ ေတြနဲ ့ ေရနံထုတ္လုပ္ေရးကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ျပီး ျပည္ပ တင္ပို ့ႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ ကမၻာ့ေရနံ ၀ယ္လိုအားနဲ ့ ယွဥ္လိုက္ရင္ေတာ့ ပမာဏက သိပ္အား မေကာင္း ခဲ့ပါဘူး။

ကြ်န္းသစ္ထုတ္လုပ္ေရးကိုႀကည့္ရင္လဲ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲ အစပိ်ဳးဖို ့အေႀကာင္းမရိွအေႀကာင္းရွာခဲ့တဲ့ ဗမာ့သစ္ေတာေတြမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ပမာဏထက္ပိုျပီး သစ္ခုိးထုတ္ခဲ့တဲ့ ဗမာဘုရင္ေခတ္ ျဗိတိသွ်ပိုင္ ဘုံေဘဘားမား သစ္ကုမၸဏီ ေခတ္ကစျပီး ကိုလိုနီအစိုးရလက္ထက္အထိ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားခဲ့တာေတြ ့ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီကြ်န္းသစ္ထုတ္လုပ္ေရးဟာ သဘာ၀အရကန္ ့သတ္မႈ မ်ားစြာရိွပါတယ္။ ကြ်န္းပင္တစ္ပင္ကို စီးပြားျဖစ္ ထုတ္လုပ္ ႏိုင္ဖို ့အတြက္ သတ္မွတ္တဲ့ ပင္စည္လုံးပတ္၊ အျမင့္ေပအားလုံးျပည့္စုံဖို ့ ေစာင့္ရတဲ့ကာလဟာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာနီးပါးႀကာေအာင္ေစာင့္ဆိုင္းရပါတယ္ ။

တစ္ခု အသိအမွတ္ျပဳစရာေကာင္းတာကေတာ့ ဗမာဘုရင္ ခြင့္ ျပဳပမာဏထက္ ပိုျပီး သစ္ခုိးထုတ္ ရန္စနယ္ခ်ဲ ့ခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီအစိုးရဟာ သူတို ့လက္ထဲ ဒီသစ္ေတာေတြေရာက္လာခိ်န္မွာေတာ့ ဥေရာပတိုက္သား စီးပြားေရး သမားႀကီးေတြကို ကြ်န္းသစ္နဲ ့သစ္ေတာေတြက သစ္ထုတ္လုပ္ခြင့္ ေပး ေပမယ့္ ေရရွည္ အကိ်ဳးစီးပြား၊ သစ္ေတာထိန္းသိမ္းေရး၊ သစ္ေတာျပဳန္းတီးမႈ ကာကြယ္ေရးနဲ ့ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ေတြအတြက္အကန္ ့အသတ္မ်ားစြာနဲ ့ဥပေဒအသစ္မ်ားစြာနဲ ့ လုပ္ကို္င္ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာဘုရင္လက္ထက္က ဥပေဒေတြကို ျပင္ဆင္ခဲ့ ပါတယ္။ ဒီ ဥပေဒအသစ္ေတြေႀကာင့္ သစ္ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ သစ္ေတာ ထိန္းသိမ္းဖို ့အတြက္ ခုတ္တဲ့သစ္အေရအတြက္နဲ ့ အခိ်ဴးအစားျပန္ညီမွ်တဲ့သစ္ပင္ေတြကို ထုတ္လုပ္ သူက ျပန္စုိက္ ေပးရ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။(ခုေတာ့လဲ ဒီကြ်န္းသစ္ေတာေတြမိ်ဳးတုန္းကုန္ပါျပီ။ တို ့ေခတ္ေရာက္မွ ည့ံ ဆို တာဒါမိ်ဳးထင္ပါရဲ ့)

ေနာက္ပိုင္းမွာ ေနမ၀င္အင္ပါယာသားမ်ား ဟာ ဒီ လုပ္ငန္းေတြထက္ ပိုျပီးအလားအလာေကာင္းျပီး ျမန္မာျပည္ ေဒသအေတာ္မ်ားမ်ားနဲ ့သင့္ေလ်ာ္ျပီး၊ အကိ်ဳးအျမတ္အျမန္ေပၚမယ့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးကိုသြားေတြ ့ပါေတာ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ လယ္ယာစိုက္ပိ်ဳးေရးနဲ ့ ဆန္စပါးတင္ပို ့ ေရးပါပဲ။

ပထမ အဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္ပြဲ အျပီး ၁၈၃၀ နဲ ့၁၈၄၀ ကာလေတြမွာ အဂၤလိပ္ဟာ ျပည္ပဆန္တင္ပို ့ မႈကိုစတင္ခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ကေနပါ။ အေစာပိုင္းမွာ ဥေရာပသားေတြဟာ ဆန္ ကုန္သည္ အျဖစ္သာလုပ္ကိုင္ခဲ့ပီး ေနာက္ပိုင္းမွ ေရေႏြးေငြ ့နဲ ့ေမာင္းတဲ့ဆန္စက္ေတြကိုရင္းႏီွးျမႈပ္ႏွံ ျပီး ဆန္သန္ ့ဆန္ ေကာင္း မ်ားထုတ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၈၃၁ မွာ ဆန္တင္ပို ့မႈဟာ ဒီရခိုင္ ေဒသတစ္ခုထဲကေန တစ္ႏွစ္ကိုဆန္သန္ ့ေပါင္း ေပါင္ သန္း ၁၀၀ ေက်ာ္ တင္ပို ့ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

၁၈၅၂ မွာ ဧရာ၀တီ-စစ္ေတာင္းေဒသ ကို ထိန္းခ်ဳပ္မႈကိုရျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ဒီေဒသေတြဟာ ရခုိင္ျပည္နယ္ ထက္ဆန္စပါးထုတ္လုပ္မႈဖို ့ေျမဆီႀသဇာပိုေကာင္းတာေတြ ့ရိွခဲ့တဲ့အတြက္ ဦးစားေပး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဒသေတြ က ထြက္တဲ့ဆန္ေတြကို ကုန္းေဘာင္ဘုရင္ေတြ လက္ထက္က ျပည္ပတင္ပို ့မႈထိန္းခ်ဳပ္ထားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

အဂၤလိပ္-ျမန္မာဒုတိယစစ္ပြဲအျပီး ၊စစ္ရႈံးတဲ့ရလာဒ္အျဖစ္ ဗမာဘက္က ထိုးေပးလိုက္ရတဲ့ ဧရာ၀တီနဲ ့ စစ္ေတာင္း ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသေတြမွာ ျဗိတိသွ်တို ့ဟာ စီမံကိန္းေတြနဲ ့စိုက္ပိ်ဳးေရးကိုတို းခဲ် ့ လုပ္ျပီးျပည္ပတိုးခ်ဲ ့တင္ပို ့ ခဲ့တဲ့အတြက္ ကမၻာမွာ ဆန္စပါးတင္ပို ့မႈ အမ်ားဆုံးေဒသႀကီးႏွစ္ခုအ ျဖစ္ သမိုင္းမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရတဲ့အထိ အားေကာင္းလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီ ဧရာ၀တီ တိုင္း ဟာ တစ္ခိ်န္က ကမၻာ့စပါးကီ်လို ့ ေတာင္ တင္စား ခဲ့ရတဲ့ေဒသျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ (အခုေတာ့ထိုင္းဆန္ရ ဲ ့ ေျခဖ်ား ေတာင္မမီေတာ့ပါဘူး)။

စူးအက္တူးေျမာင္းႀကီးဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ၁၈၆၉ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ဗမာႏိုင္ငံက ဆန္စပါးတင္ပို ့မႈပို မိုအားေကာင္းလာခဲ့ပီး ကိုလိုနီေခတ္ ဗမာ့စီးပြားေရးႀကီးလဲတိုးတက္ခ်င္တိုင္းတုိးတက္ျပီး အင္မတန္ အားေကာင္းလာပါေတာ့တယ္။ဒီ စူးအက္တူးေျမာင္းဆိုတာ အေ့ရွေတာင္အာရွနဲ ့ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံေတြကို ဥေရာပတိုက္နဲ ့ပိုနီးသြားေအာင္ဆက္သြယ္ေပးလိုက္တဲ့ ေရေႀကာင္းလမ္းႀကီးျဖစ္ ပါတယ္။ ဒိမတိုင္မီက အာရွကေန ဥေရာပတိုက္ ကို ကုန္သယ္ပို ့ေရး ၊ခရီးသြားေရးမွာ ေရေႀကာင္းလမ္းအရ အာဖရိက တိုက္ကိုပတ္ျပီးမွေရာက္ရိွပါတယ္။

အဲဒိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသႀကီးကထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ ဆန္စပါးပို ့ကုန္ ေတြ အဓိကတင္ပို ့ တာကေတာ့ ဥေရာပတိုက္ဆီပါပဲ။ အေႀကာင္းက ဥေရာပတိုက္မွာ စက္မႈေခတ္ေျပာင္းဖြံ ့ျဖိဳးလာျခင္း၊ ျမိဳ ့ ျပမ်ားတိုးတက္ လာျခင္း၊လူဦးေရသိပ္သည္းလာျပီး စားေသာက္ကုန္ လိုအပ္ခ်က္တိုးလာျခင္းတို ့ေႀကာင့္ ေျမဆီႀသဇာ ေကာင္းလွတဲ့ ဗမာႏိုင္ငံရဲ ့အားေကာင္းခ်က္ကို ျဗိတိသွ်တို ့သတိျပဳမိခဲ့တဲ့အတြက္ ဒီျမစ္၀ကြ်န္းေပၚ ေဒသႀကီးေတြကို စားေသာက္ ကုန္ ေထာက္ပံ့ေပးရာ စပါးကီ်ႀကီးေတြ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့တာပါပဲ။

အမွန္ပါပဲ။ ဒီတူးေျမာင္း ေဖာက္အျပီးမွာ ဆန္စပါးတင္ပို ့မႈလဲ တစ္ႏွစ္ကို တန္ ခိ်န္ သုံးသန္း ေက်ာ္ႏွစ္စဥ္ တိုးတက္လာခဲ့ရာက ၁၉၃၀ ခုႏွစ္ေရာက္တဲ့အခိ်န္ မွာ ဆန္စပါးတစ္ခုထဲက ပို ့ ကုန္တန္ဖိုး ေဒၚလာ သန္း ၈၀ေက်ာ္ (ကိုလိုနီေခတ္ေငြတန္ဖိုးအရ) အထိရိွခဲ့ျပီး၊ ဒီ ဧရာ၀တီ-စစ္ေတာင္း ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသႀကီးဟာ ကိုလိုနီေခတ္ အခိ်န္က ကမၻာတလႊားလုံးဘယ္ႏိုင္င၊ံဘယ္ေဒသ မွ မယွဥ္ႏိုင္တဲ့ ကမၻာ့အႀကီးဆုံး ဆန္စပါးတင္ပို ့ရာ ေဒသႀကီးျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ထူးအိမ္သင္ ရဲ ့ဂႏၶ၀င္သီခ်င္းထဲမွာေတာ့ ဒီဧရာ၀တီဟာအစဥ္အလာႀကီးမားခဲ့တဲ့ ျမန္မာ ရာဇ၀င္မ်ားရဲ ့သတို ့ သမီး ပါ။ ဒီလိုပဲသူက ကိုလုိနီ အစိုးရနဲ ့ေနမ၀င္အင္ပါယာအတြက္လဲ သတို ့သမီးတင္မကဘဲ မိဖုရားနီးပါး ေလာက္မွတ္တမ္းတင္ရမယ့္နီးပါး အကိ်ဳးျပဳခဲ့ပုံကေတာ့ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားထဲမွာ ဒီ ဧရာ၀တီ နဲ ့စစ္ေတာင္းျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသႀကီးေတြ ကို the world's leading rice exporter အျဖစ္ မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ ပါတယ္။

ပထမကမၻာစစ္အျပီးကာလသမိုင္း မိ်ဳးဆက္ ကို ျဗိတိသွ်ကုိလုိနီ ေခတ္ရဲ ့ေနာက္ဆုံး အခိ်န္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခဲ့ျပီး ၊ဒီ ျမန္မာႏိုင္ငံက ျမစ္၀ ကြ်န္းေပၚ စပါးက်ီ ႀကီးကပဲ ကိုလိုနီ စီးပြားေရးကို Global marketplace ထဲ၀င္ေရာက္သြားေစခဲ့တယ္လို ့ေလ့လာသူမ်ား မွတ္တမ္းတင္သုံးသပ္ခဲ့ႀကပါတယ္။

ဒီလိုဆန္စပါးတင္ပို ့ေပးတဲ့ ကမၻာ့စပါးကီ်ႀကီးကေန ထြက္လာ တဲ့ဆန္စပါးသန္ ့ေတြ၊ တြင္းထြက္ေရနံ ေတြ၊ ကြ်န္းသစ္နဲ ့အျခားသစ္ေတြကို ဗမာျပည္ကေန အိႏၵိယ၊ တရုတ္၊ အင္ဒိုခိ်ဳင္းနား နဲ ့ ဥေရာပတိုက္ဆီအေရာက္တင္ပို ့ဖို ့အတြက္ မရိွမျဖစ္ အေရးပါတဲ့အခန္းက႑ကေန ကစားခဲ့သူကဘယ္သူလဲဆိုတာ သိသာထင္ရွားခဲ့ပါျပီ။ ဧရာ၀တီ သေဘာၤကုမၸဏီပါပဲ။

ေစာင့္ဖတ္သူမ်ားအတြက္ အပိုင္း (၅) ကို အျမန္ဆုံး ဆက္ပါေတာ့မည္…
ေမာင္ရင္
...


.

ဦးနာေအာက္၊ ေအာက္ မေအာက္ (၃)

အဲဒိေခတ္က ျမန္မာျပည္ရဲ ့သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရး ကို ျပန္ႀကည့္ရင္ ျမန္မာျပည္ေဒသအခိ်ဳ ့မွာ မီးရထားလမ္းတစ္ခိ်ဳ ့ ေဖာက္ခဲ့ျပီး ျဖစ္ေပမယ့္ ကုန္းလမ္းပို ့ေဆာင္ေရး လမ္းေႀကာင္းေတြဟာ အင္မတန္မွ ေကြ ့ပတ္သြားလာရတဲ့အတြက္ ခရီးရွည္တဲ့အျပင္ ေနရာတိုင္းကိုလဲလမ္းမေပါက္၊ေပါက္တဲ့လမ္းေတြက လဲမေခ်ာေမြ ့တဲ့အေျခအေနပါ။ ဒီအေျခအေနမွာ ေရလမ္းတစ္ခုတည္း သာ ပင္မ ပို ့ ေဆာင္ ေရးလမ္းေႀကာင္းႀကီးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
.
..

တတိယ အဂၤလိပ္ျမန္မာ စစ္ပြဲအျပီးမွာ ျမန္မာျပည္တြင္းေရေႀကာင္းခရီးသြားလာေရး ကထြန္းကားလာျပီဆိုေပမယ့္ ဒီေရလမ္းခရီး နဲ ့သြားလားေရး ကလဲ သဘာ၀ေဘးအႏၳရာယ္ေတြ နဲ ့ လြယ္ကူလွတာေတာ့မဟုတ္ပါ။ အထူးသျဖင့္ ျမစ္ေရႀကီး ေရစီးသန္တဲ့ မိုးဥတုမွာဆို အလြန္ အႏၳရာယ္မ်ားပါတယ္။

စိုစြတ္တဲ့ရာသီမွာ ျမစ္တြင္းခရီးသြားလာေရးဟာ ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားကိုမေပါက္ပါဘူး။ ေပါက္ခဲ့ရင္လဲ ခက္ခဲရင္ခက္ခဲ၊ မဟုတ္ရင္ ေဘးအႏၱရာယ္မ်ားရင္မ်ားျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ ေျခာက္ေသြ ့တဲ့ရာသီ (ပြင့္လင္းရာသီ)ပါပဲ။ မိုးတြင္းမွာ ခရီးသြားလာေရးခက္ခဲျပီး လမ္းမေပါက္တဲ့ဥပမာတစ္ခုအေနနဲ Sir George Scott ရဲ ့ရန္ကုန္ - ထုိင္းခရီးစဥ္မွာ မႏၱေလး ကေန လားရိႈး အထိအရင္ တက္ဖို ့အေရး ကိုပဲ ခရီးစဥ္တြက္ႀကည့္ေတာ့ ၁၈ ရက္တိတိႀကာ ပါတယ္။

ျမစ္ေရ ေျပာင္းလဲမႈ အေျခအေန ေပၚ မ်ားစြာ မူတည္တဲ့အတြက္ တခိ်ဳ ့သေဘာၤေတြတစ္လ ကိုးသီတင္း ခရီးမဆန္ ့ရဘဲ ေက်ာက္ခ်ေနခဲ့ရသလို၊ ေရေႏြးေငြ ့သေဘာၤမီးေလာင္မႈေတြ လဲမႀကာခဏျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ အဆိုးဆုံးက ၁၉၀၄ ခုႏွစ္မွာ ရိုးမသေဘာၤႀကီးမီးေလာင္ကြ်မ္းမႈ၊ နဲ ့ကတ္ရွမိုင္ နဲ ့ဇက္ႏွစ္တြဲ ေလာင္ကြ်မ္းမႈေတြျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ (ဒီမီးေလာင္ကြ်မ္းမႈေတြနဲ ့့ သာမာန္ ဧရာ၀တီသေဘာၤကုူမၸဏီ ၀န္ထမ္းေတြ ရဲ ့အသက္အာမခံကိစၥ အေႀကာင္း ေနာက္ပိုင္းမွာ အနည္းငယ္ ထည့္ေရးပါမယ္) ဆိုရရင္ျမစ္ေရခရီးသြားလာေရးဟာအဲဒိေခတ္က အႏၱရာယ္ အလြန္မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ရာသီဥတု အခက္အခဲေတြအျပင္ ငွက္ဖ်ားနဲ ့ကူးစက္ေရာဂါ ေဘးေတြကိုလဲ သူတို ့အင္မတန္ စိုးရြ ့ံခဲ့ႀကပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ ၁၈၈၀ ေႏွာင္းပိုင္း ကာလေတြ ကေန ၁၉၀၀ လြန္ ကိုလိုနီေခတ္ ကာလႀကီး ထဲ မွာ ျမန္မာျပည္အတြင္း ေဒသတစ္ခုကတစ္ခုကိုခရီးသြားဖို ့အေရးဟာ အင္မတန္ ခက္ခဲတဲ့ အရာတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ေအာက္ျမန္မာျပည္ အထက္ျမန္မာျပည္ကူးသန္းခရီးသြားရဖို ့အေရး ခရီးသြား စာရြက္စာတမ္း၊ အေထာက္အထား ေတြတစ္ထပ္ႀကီးနဲ ့ ကိုလိုနီ အစိုးရဆီက ခရီးသြားလာခြင့္ ေထာက္ခံစာရယူရပါတယ္။ အေႀကာင္းက လူမိ်ဳးေရး တင္းမာမႈေတြ၊ ပုန္ကန္ျခားနားမႈေတြကို ေလ်ာ့ခ်ဖို ့ပါပဲ။

ဥပမာအားျဖင့္ စစ္တေကာင္းသားေတြ ကို ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္းသြားလာခြင့္ ကို တင္းတင္းက်ပ္ က်ပ္ ပိတ္ပင္ ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အဖိုးတန္ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္း လာေရာက္ ခိုးယူတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကလဲဒုနဲ ့ေဒးပါ။ အေနာက္ဂ်ာမဏီ လိုက္(ပ္)ဇစ္ ျပတိုက္က ဂ်ာမန္လူမိ်ဳး လိုမားကို ဒီသံသယနဲ ့ခရီးသြားခြင့္ပိတ္ပင္ခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ဥေရာပတိုက္သားေတြအေပၚ ႀကိဳႀကားတိုက္ခတ္ခံရမႈကလဲရိွပါေသးတယ္။ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္မွာ သံလြင္ျမစ္အထက္ ေတာင္ႀကားမွာ တိုင္းရင္းသားအုပ္စုတစ္စုက ဂ်ာမန္ ေတြကို လုပ္ႀကံ ခဲ့တဲ့ျဖစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ (မိ်ဳးခ်စ္ေပ်ာက္က်ားတပ္မ်ားျဖစ္ႏိုင္မလားမေျပာတတ္ပါ။ တရားခံမသိခဲ့ပါ။) ဒီျဖစ္ရပ္ေတြေႀကာင့္ ခရီးသြား ေရာ သေဘာၤာေတြေရာ အားလုံး ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ ရဲ ့မ်က္စိေဒါက္ေထာက္ ေစာင့္ႀကည့္ျခင္းခံရပါတယ္ ။ ေရေႏြးေငြ ့သေဘာၤစက္ေမာင္းေတြဟာ မိမိ သေဘာၤခုတ္ေမာင္းမယ့္ ဦးတည္ရာကို တကယ္သြားမသြား၊ တျခား ေနရာေတြကို မသြားဖို ့ ကိုလိုနီ အရာရိွေတြထံမွာ အင္တာဗ်ဴး အရင္၀င္ရပါေသးတယ္။ ဒီ လို သဘာ၀ ေဘးအခက္အခဲသာမက ၊ခရီးသြားခြင့္ရဖို ့ ကိုလိုနီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရုံး ကိုျဖတ္သန္းရတဲ့ အခက္အခဲေတြဟာ ကိုလိုနီ ရာစုႏွစ္ တေလွ်ာက္လုံး ျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ေရလမ္းခရီးဟာအတြင္က်ယ္ဆုံးအဓိက ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေႀကာင္းျဖစ္ေနခဲ့တဲ့အတြက္ ဧရာ၀တီသေဘာၤကုမၸဏီ ဟာ အင္မတန္ အင္အားေကာင္းလာခဲ့ျပီး ၊ ျမန္မာ ့ျပည္တြင္း ျမစ္ေႀကာင္းခရီးသြားလာေရးမွာ လူေရာ၊ ကုန္ပါ သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရးအတြက္ ျဗိတိသွ်ေတာ္၀င္ ဗမာ ႏိုင္ငံေတာ္ (သူတို ့အေခၚ) မွာ အဓိကအခန္းက႑ကေန ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို အေရးပါတဲ့ေနရာက ဦးေဆာင္ သူျဖစ္လာပါတယ္။ ျမန္မာ့ ေရေႀကာင္းသြားလာေရးမွာလဲ ဒီ ဧရာ၀တီသေဘာၤကုမၸဏီဟာ ေန ့စဥ္ျပည္သူလူထုဘ၀အတြက္သြားလာေရးသာမက ကုန္စည္စီးဆင္းဖို ့ အတြက္ အသက္ေသြးေႀကာႀကီးပမာ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒီ ဧရာ၀တီ ကုမၸဏီ ရဲ ့သေဘာၤေတြ နဲ ့ခရီးသြားသူေတြဟာစစ္သားေတြ၊ ျဗိတိသွ် အစိုးရအရာရိွမင္းေတြ၊ ကိုလိုနီေခတ္ အရာရိွႀကီးေတြ၊ စီးပြားေရးသမားႀကီးေတြ၊ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြသာမက သာမာန္ ျမန္မာျပည္သူ ျပည္သားေတြ နဲ ့အလႊာေပါင္း စုံ ပါပါတယ္။

တစ္ခိ်ဳ ့ေရေႏြးေငြ ့သေဘၤာေတြမွာေတာ့ ဖလက္ေခၚတဲ့ ဇက္လိုမိ်ဳး တြဲေပၚမွာ ႀကက္၊ႏြား၊ ဆိတ္ေတြ၊ ကတကန္ ့၊ ခရီးသည္ေတြ၊သေဘၤာသားေတြအတြက္စားစရာေတြကတကန္ ့ သယ္ေဆာင္ပါတယ္။

အဲဒိဧရာ၀တီ သေဘၤာကုမၸဏီပိုင္ သေဘၤာေတြမွာ ကုန္းပတ္သုံးခု Three Decker ရိွပါတယ္။ အႏၱရာယ္မ်ားတဲ့ အေနာက္ဖက္ကုန္းပတ္ မွာ ျမန္မာ၊ တရုတ္၊ကခ်င္နဲ ့ရွမ္းေတြကို ေနရာခ်ထားေပးပါတယ္။
ဒီဧရာ၀တီသေဘၤာကုမၸဏီမွာ ၁၀ႏွစ္ႀကာ သေဘၤာကပၸတိန္ လုပ္သြားတဲ့ ဖရန္ ့(ခ)ဘေရာင္းရဲ ့ဇနီး ပါ၀ဲ(လ)္ဘေရာင္း ဆိုသူ က ဧရာ၀တီမွာတစ္ႏွစ္ႀကာ ဆိုတဲ့စာအုပ္ကိုေရးသားျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ အဲဒိမွာ ျမန္မာလူမိ်ဳးခရီးသြားမ်ားရဲ ့ဧရာ၀တီ သေဘၤာေပၚစီးရတဲ့ ပုံကို ဒီလို ခ်ယ္မႈန္း ခဲ့တယ္။

စဥ့္အိုးေတြ၊ ဒယ္အိုးေတြ၊ခင္းထားတဲ့ အိပ္ယာခင္းေေတြ၊ေတာင္းေတြ၊ပလုံးေတြ၊ အိုးခြက္ေတြ၊ ခရီးသည္ေတြအျပည့္အသိပ္နဲ ့ကုန္းပတ္ဟာ လမ္းေလွ်ာက္စရာေနရာမရိွေတာ့ေလာက္ေအာင္ကို ျပည့္ညပ္ေနပါတယ္။ ဗမာရြာထဲက ဓေလ့စရိုက္ေတြ အကုန္လုံးမ်ား ဒီေရေႏြးေငြ ့သေဘၤာကုန္းပတ္ ေပၚကို ေ့ရႊေျပာင္း လာခဲ့ေလသလား မွတ္တယ္ လို ့မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ႀကပါတယ္။

ျမန္မာ လူမိ်ဳး ခရီးသည္မ်ား ဟာ ကုန္းပတ္ေပၚမွာ ဖင္ခ်စရာ၊ေက်ာခ်စရာတစ္ေနရာရရင္ျပီးေရာ။ စပရင္ ေမြ ့ ယာေလးခင္းေပးထားတဲ့အိ္ပ္ခန္းေခၚ ေကဘင္ ထဲမွာမွ သေဘာၤစီးတတ္တဲ့ ဥေရာပတိုက္သားေတြလို မဟုတ္ပဲ လက္ျဖစ္ဖ်ာတစ္ခ်ပ္ နဲ ့စားစရာပါရင္ ဒီႏွစ္ပတ္ ဆယ္ရက္ သေဘာၤခရီးရွည္ႀကီးကို အဂၤလန္က ၁၀မိနစ္စာ ကားရထားကေလးမ်ား စီးေနရတဲ့အတိုင္းပဲလို ့ ပါ၀ဲလ္ဘေရာင္းကမွတ္ခ်က္ခ်ပါတယ္။ ေအာက္ဆုံးတန္းျဖစ္တဲ့ အဲဒိ အျပင္ဘက္ဆုံး ပဲ့ပိုင္းနဲ ့နီးတဲ့ တတိယ ကုန္းပတ္ေပၚမွာ စီးတဲ့လူေတြက ျမန္မာလူမိ်ဳးေတြအျပင္အျခား လူမိ်ဳးေတြလဲပါပါေသးတယ္။ သူတို ့ကေတာ့ကူလီေတြပါ။ ျမန္မာလူမိ်ဳးခရီးသြားေတြဟာ ဆန္ စက္ရုံကအလုပ္ဆင္း ျပီး ျပန္လာႀကတဲ့ ေခြ်းနံ ့ေတြ ေဟာင္ေနတဲ့ ရာနဲ ့ခီ်တဲ့ အဲဒိ ကူလီီသမားေတြနဲ ့ ေရာျပီး ကုန္းပတ္မွာ စီးနင္းရပါတယ္။ အဲဒိလူေတြအျပင္ သေဘာၤကုန္းပတ္မွာ စီးရတဲ့ ေနာက္လူတန္းစား တစ္မ်ဳိးကေတာ့ ခ်စ္တီးကုလားေတြျဖစ္ပါတယ္။ သူတို ့ကေတာ့ ခုနက လူအုပ္ႀကီးေတြႀကားထဲမွာ မစီးရပဲ လူအုပ္နဲ ့ေ၀းတဲ့ ေနရာခပ္သန္ ့သန္ ့မွာ တသီးတျခား စီးခြင့္ေပးထားပါတယ္။

အဲဒိပဲ့ပိုင္းနဲ ့ေ၀းတဲ့ ေနရာမွာေတာ့ ဒုတိယတန္းစား အိပ္စင္ ပါတဲ့အခန္းေလးေတြ ရိွပါတယ္။ အဲဒိ သေဘၤာဦးက ဒုတိယကုန္းပတ္ အတြင္း ကေတာ့ ဥေရာပတိုက္သားခရီးသြား မ်ား ၊အာရွ-ဥေရာပ ကျပားလူမိ်ဳးမ်ား အတြက္သီးသန္ ့ ေနရာ ျပဳလုပ္ေပးထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ အတြင္းဘက္ကုန္းပတ္ခန္း ေတြ ဟာ ဥေရာပတိုက္သားမ်ားပဲစီးနင္းခြင့္ေပးတဲ့အထူးတန္းျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာလူမိ်ဳးေတြ အဲဒိလို က်ပ္ညပ္စီးေနရတဲ့ အခိ်န္မွာ ဒုတိယတန္းအိပ္ခန္းတြဲ နဲ ့မွန္လုံခန္းထဲမွာေတာ့ ဘိ္ုကျပားေတြနဲ ့ ဥေရာပ တုိက္သား ငါးေယာက္ေျခာက္ေယာက္က ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ စိမ္ေျပနေျပကေလး စီးနင္းလိုက္ပါလို ့ ဆိုျပီး ပါ၀ဲ(လ)က ့မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။

သေဘာၤေအာက္ခန္းမွာေတာ့ သေဘာၤ အရာရိွေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ အတြက္ အိပ္ခန္း နဲ ့ေရခ်ိဳ းခန္း၊ အျပင္သေဘာၤအင္ဂ်င္နီယာေတြအတြက္ အရာရိွနားေနခန္းႀကီးရိွပါတယ္။ အင္ဂ်င္ခန္းနားက ေအာက္ဆုံး အဆင့္မွာေတာ့ သာမာန္သေဘာၤသားေတြအတြက္အိပ္စင္တန္းလ်ားရိွပါတယ္။ အဲဒိေခတ္က သာမာန္ သေဘာၤသားအမ်ားစု ဟာ စစ္တေကာင္းသား ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ သေဘာၤတစ္စီးမွာ အဲလို ဘဂၤါလီ စစ္တေကာင္းသေဘာၤသား ၄၀ က ေန ၆၀ အထိ ပါပါတယ္။

အေကာင္းဆုံး သေဘာၤဦးပိုင္းကေတာ့ ပထမတန္းစား အိပ္စင္ေတြနဲ ့အနားယူရာ ဧည့္ခန္းရိွျပီး ၊ ကိုလိုနီ အရာရိွႀကီးေတြ ၊ ျဗိတိသွ်သားေတြအတြက္ပဲ ့အထူးသီးသန္ ့ေနရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဒီေနရာဟာ ျမန္မာေတြ စီးခြင့္ရတဲ ့ဆူညံပြက္ေလာရိုက္က်ပ္ညပ္ အႏၱရာယ္မ်ားတဲ့ သေဘာၤပဲ့ပိုင္းနဲ ့တကယ့္ကို ဆန္ ့က်င္ဘက္ျဖစ္ျပီး၊ ျမစ္ေပၚျဖတ္တိုက္လာတဲ့ ေလတျဖဴးျဖဴးနဲ ့၊ ဘာသံ မွ မႀကားရဘဲ အင္မတန္ မွတိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္ ျပီး သန္ ့ရွင္း ခန္းနားလြန္းေနပါတယ္။

သေဘာၤပဲ့ပိုင္းနဲ ့ဦးပိုင္း ကို ေခါက္ျပန္သြားႀကည့္ရင္ပဲ ဆန္ ့က်င္ဘက္ကမၻာႏွစ္ခုကို ေရာက္သြားသလို ကိုလိုနီေခတ္က ျဗိတိသွ်ဘားမား ဆိုတဲ့ ဗမာႏိုင္ငံ ရဲ ့ ကြဲျပားျခားနားတဲ့အဆင့္အတန္း နဲ ့သရုပ္မွန္ ကို ဒီသေဘာၤေပၚမွာ ပဲ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၇ က ဥေရာပသားတစ္ေယာက္ကိုယ္ေတြ ့ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တဲ့ ျမင္ကြင္းပါ။ (Hart 1897)။

ဒီေလာက္ ေရလမ္း အႏၱရာယ္၊ ျမစ္ေရ၊ ၀ဲဂယက္အႏၱရာယ္၊မီးေလာင္ကြ်မ္းႏိုင္မႈ၊ စတဲ့ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် အႏၱရာယ္ေတြ နဲ ့ျပည့္ေနတဲ့ သေဘၤာအျပင္ဆုံး ဟိုးပဲ့ပိုင္းနားက ပထမ ကုန္းပတ္မွာ ပဲ လိုက္ပါ စီးနင္းခြင့္ ရတဲ့ ျမန္မာလူမိ်ဳးမ်ားရဲ ့အတြက္ ေနမ၀င္အင္ပါယာ သားေတြရဲ ့ ဧရာ၀တီ သေဘာၤကုမၸဏီ က သေဘာၤေတြေပၚက အဆင့္အတန္း ခြဲ ျခားခံရမႈ ကို လွမ္းေတြ ့ႀကည့္ရင္ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။

ဒီလို ကိုလိုနီ ေခတ္ ျမန္မာ သယ္ယူပို ့ေဆာင္ေရး မွာ ့ သေဘာၤခရီးရဲ ့အေရးပါမႈေႀကာင့္ ၊ ခရီးသည္ထဲမွာ သာမာန္လူေတြ တင္မကပဲ ကမၻာသိနာမည္ေက်ာ္ သူမ်ားလဲပါပါတယ္။ ဥပမာ ျပရရင္ ၁၉၀၆ ခုႏွစ္မွာ ေ၀လမင္းသားနဲ ့မင္းသမီး ( ေနာက္ပိုင္းမွာKing George V and Queen Mary ျဖစ္ခဲ့သူ)တို ့ရဲ ့ ဖ်ာပုံသေဘာၤနဲ ့စုန္ဆင္းခဲ့တဲ့ မႏၱေလးက ေန ရန္ကုန္ ျမစ္ခရီးစဥ္၊ ထိုင္းႏိုင္ငံက Crown Princeဆိုတဲ့အိမ္ေ့ရွ မင္းသား ရဲ ့Siam အမည္ရ သေဘာၤနဲ ့ ျမန္မာျပည္ခရီးစဥ္ တို ့ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ ့ျမစ္ေရေႀကာင္းနဲ ့ခရီးသြားခဲ့ဖူးတဲ့ နာမည္ေက်ာ္ေတြထဲမွာ ေနာက္ထပ္ေတြ ့ရတဲ့ သူႏွစ္ဦးကေတာ့ ျမန္မာ ႏွစ္ဦး ပါပဲ။တျခားသူ ေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ သီေပါမင္း နဲ ့သူ ့ မိဖုရား ပါ။ သူရိယ သေဘာၤနဲ ့သြားတဲ့ သူ တို ့ခရီးကို မွတ္တမ္းထဲမွာ တင္ခဲ့တာကေ တာ့ အေပ်ာ္ခရီးမဟုတ္ပဲ ၊ အိႏၵိယကို ပို ့ေဆာင္ခံရတဲ့နန္းက် ျမန္မာဘုရင္ နဲ ့မိဖုရား ျပည္ႏွင္ခရီး အျဖစ္နဲ ့ပါ။(ပါေတာ္မူလို ့ပဲ သမိုင္းမွာ တင္စားေရးႀကပါတယ္။)

အဲဒိ လို IFC ေခၚဧရာ၀တီသေဘာၤကုမၸဏီ ဟာ ကိုလိုနီ ေခတ္ ခရီးသြားလာေရးရဲ ့ပင္မ ေသြး ေႀကာႀကီး သဖြယ္ျဖစ္ခဲ့ရုံသာမက ျဗိတိသွ်ဘားမားႏိုင္ငံေတာ္မွာ စီးပြားေရး ရဲ ့မ႑ိဴင္ အသည္းႏွလုံး တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အပိုင္း (၄) ဆက္ပါမည္…..

ေမာင္ရင္
Photos adapted from www.irrawaddyflotilla.com without permission
..

.

You received this email because you are subscribed to the real_time feed for http://maungyin.blogspot.com/feeds/posts/default. To change your subscription settings, please log into RSSFWD.