ဆရာ၀န္အသင္းက ဂ်ဴးရဲ႕စာေပေဟာေျပာပြဲ (အပိုင္း-၂)
ေတာေက်ာင္းဆရာေရ
အခ်စ္၀ထၳဳေတြ၊ အေတြးအေခၚသစ္ေတြ၊ တင္ျပပံုစံသစ္ေတြနဲ
့နာမည္ၾကီးခဲ့တဲ့(တကယ္ေတာ့ၾကီးေနဆဲပါ) ဆရာမတစ္ေယာက္၊
ပညာေပးေတြ ဘက္ကိုပိုအာရံုစိုက္လာျပီး၊ ပညာေပးေတြကို ဘာလို ့လုပ္လာျဖစ္ခဲ့လဲ၊
ေရးျဖစ္လဲဆိုတဲ့အေၾကာင္းကို ဒီေဟာေျပာပြဲေလးမွာဆရာမရွင္းျပသြားတယ္လို
့ထင္ပါတယ္၊၊
အမွန္အတိုင္း၀န္ခံရရင္၊ ဒီစာေပးေဟာ ပြဲေလးမွာ ဆရာမဂ်ဴးကို၊ အမွတ္တရ ဂ်ဴး၊
မရွိမျဖစ္မိုးဂ်ဴး၊ စတဲ ့စတဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို ့ရင္ထဲက ဂ်ဴး အျဖစ္နဲသြားခဲ့တာပါ၊၊
ဆိုလိုတာက ကြ်န္ေတာ္ေမွ်ာ္လင့္ထားသလို ျဖစ္မလာခဲ့လို ့ေစာဒကတက္ျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပါ၊၊
ကြ်န္ေတာ့္ရင္ထဲက ဂ်ဴးနဲပတ္သက္တဲ့ခံစားခ်က္ကို တင္ျပျခင္တာပါ၊၊
ဆရာမဆီက အခ်စ္၀တၱဳ စစ္စစ္ေလးေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ေနတဲ့ ပရိတ္သတ္ကို
ကြ်န္ေတာ္နားလည္ပါတယ္၊၊ ဒီေနရာမွာ သုတစာေရးဆရာေတြနဲ ့ ရသစာေရးဆရာေတြရဲ
့ကြဲျပားျခားနားခ်က္ကေလးကို ဉာဏ္မွီ သေလာက္ ကြ်န္ေတာ့္ အျမင္ေလးကို
တင္ျပခြင့္ျပဳေစခ်င္ပါတယ္၊၊
ကြ်န္ေတာ္တို ့ေခတ္အခါက ဆရာႏြမ္ဂ်ာသိုင္း၊ ဆရာေမာင္စိန္၀င္း(ပုတီကုန္း)၊
ျငိမ္းေက်ာ္ႏွင့္ (အျခားေသာ ေခတ္ျပိဳင္ ဆရာ၊ဆရာမမ်ား) ရဲ ့ရသစာေပးေကာင္းမ်ားဟာ
တေခတ္ တခါက၊ ၀တၱဳေရြေခတ္လို ့ေခၚႏိုင္ခဲ့ရေလာက္ေအာင္၊ လ်မ္းလ်မ္းေတာက္တဲ့ၾကပါတယ္၊၊
အဲဒီအထဲကအသက္ထင္ရွားက်န္ရွိေနခဲ့တဲ့ ဆရာ၊ဆရာမမ်ားဟာ၊ မိမိတိုျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့
ပတ္၀န္းက်င္၊ေျပာင္းလဲေနတဲ့ပတ္၀န္းက်င္၊ အသက္အရြယ္၊ စာေပအယူအဆ
ေျပာင္းလဲလာနိုင္မွူ ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြက သူတို ့ရဲ ့အေရးအသားဘ၀အျမင္၊
ခံယူခ်က္အျမင္ေတြအေပၚရိုက္ခတ္ေကာင္းရိုက္ခတ္နိုင္ပါလိမ့္မယ္၊၊
လွ်ပ္တစ္ျပက္ မွာေတြ႕လိုက္ရတဲ ့ ဆရာႏြမ္ဂ်ာသိုင္းနဲ ့အင္တာဗ်ဴးက
ဒီအေျဖေတာ္ေတာ္မ်ားေပးထားပါတယ္၊၊
သတိရလို ့ ႏြမ္ဂ်ာသိုင္းရဲ ့”ေဒါင္းယဥ္ပ်ံဘုံနေဘးမွာစာေရးလို ့ထားခ်င္တယ္” လို
၀ထၳဳမ်ိဳးေတြကိုလြမ္းပါတယ္၊၊ ကြ်န္ေတာ္တို ့ေခတ္ကိုက ဒီလိုစာေပေတြကို ဖတ္ခြင့္ရခဲ့ဘို
့ဖန္တီးသူကလည္းဖန္တီးနိုင္ခဲ့၊ စာဖတ္ သူ ေတြဘက္ကလည္း၊အခ်ိန္ေတြရွိခဲ့ပါတယ္၊၊
ဒီဘက္ေခတ္မွာ Entertainmentေတြသိပ္မ်ားလာတာေၾကာင့္လား၊ လူငယ္ေတြကေရာ
အခ်ိန္မေပးနိုင္ၾကေတာ့ျခင္းလားဆိုတာ အေတြးနက္မိပါတယ္၊၊
ဆရာမဂ်ဴးကို ဒီအခ်က္ေတြနဲ ့ ခ်ဥ္းကပ္ၾကည့္တဲ့အခါ၊ (၅၀) ပတ္၀န္းက်င္
စာေရးဆရာမတစ္ေယာက္ဆီက ကြ်န္ေတာ္တို ့ဘာေတြ ေမွ်ာ္လင့္နိုင္မလဲဆိုတာ
ေရးေရးေတာ့ေပၚလာခဲ့ပါတယ္၊၊
ဆရာမက သူ ့ရဲ ့အျမင္၊ခံယူခ်က္ေတြ ေျပာင္းသြားေစနိုင္ေလာက္တဲ့
အျဖစ္တစ္ခုအေၾကာင္းေျပာျပရာမွာ၊ New York Times မွာေဖၚျပခဲ့တဲ့
Australian Philosopher Peter Singer ရဲ ့ The Singer Solution to World
Poverty ဆို ့တဲ ့ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္က၊ သူမဒီလိုေျပာင္းလဲသြားေစခဲ့တယ္လိုဆိုပါတယ္၊၊
ဆရာမကဆက္ျပီး၊ အဲဒီအေၾကာင္းအရာကို ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ေရးခဲ့ေပမဲ့
အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္၊ ပံုနွိပ္ေဖၚျပျခင္းမခံခဲ့ရဘူးလို့ဆိုပါတယ္၊၊
ဆရာမရဲ ့ဒုတိယ အၾကိမ္ၾကိဳးပမ္းမွဳ ့ရလဒ္အျဖစ္ “အ၀ါေရာင္ရထား”ဆိုတဲ ့နာမည္နဲ ့
၀တၱဳတိုအျဖစ္၊ ထြက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္၊၊အဲဒီအထဲမွာပါတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို မူရင္းအရသာရရွိမွ
ခံစားႏိုင္မွာမို႕ မူရင္းေဆာင္းပါးထဲက၊ အဓိကအေၾကာင္း အရာေလးကို၊ေဖၚျပေပးလိုက္ပါတယ္၊၊
(ဒီအေၾကာင္းအရာဟာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာထြက္ရွိခဲ့တဲ့ New York University က
အေတြးအေခၚ ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္တဲ ့ Peter Unger ရဲ ့ ” Living High and
Lettind Die” ကေကာက္ႏုတ္ခ်က္ပါ၊၊)
“Bob is close to retirement. He has invested most of his savings in a
very rare and valuable old car, a Bugatti, which he has not been able
to insure. The Bugatti is his pride and joy. In addition to the
pleasure he gets from driving and caring for his car, Bob knows that
its rising market value means that he will always be able to sell it
and live comfortably after retirement. One day when Bob is out for a
drive, he parks the Bugatti near the end of a railway siding and goes
for a walk up the track. As he does so, he sees that a runaway train,
with no one aboard, is running down the railway track. Looking farther
down the track, he sees the small figure of a child very likely to be
killed by the runaway train. He can’t stop the train and the child is
too far away to warn of the danger, but he can throw a switch that
will divert the train down the siding where his Bugatti is parked.
Then nobody will be killed — but the train will destroy his Bugatti.
Thinking of his joy in owning the car and the financial security it
represents, Bob decides not to throw the switch. The child is killed.
For many years to come, Bob enjoys owning his Bugatti and the
financial security it represents.”
ဒီေနရာမွာဆရာမဂ်ဴးရဲ အျမင္ပဲျဖစ္တဲ့ ေဆာင္ပါးေရးသူ Singer ရဲ ့ေမးခြန္းမ်ားကို
ေဖၚျပေပးပါရေစ၊၊ ဇာတ္လမ္းပါ မိမိရဲ ကားေလးဆံုး႐ွူံးမွာကိုေၾကာက္လို ့လမ္းလြဲကို မေျပာင္းပဲ၊
ခေလး ဘက္ကိုသာရထား ကိုသြားေစခဲ့တဲ ့ Bob ရဲ ့လုပ္ရပ္ကို ခေလးတစ္ေယာက္ရဲ ့
အသက္ဆိုတာနဲ႕ႏိႈင္းယွဥ္ျပီး၊ ကြ်န္ေတာ္တို ့အားလံုး တညီတညြတ္တဲ့ မွားတယ္လို
့ထင္ျမင္ခ်က္ေပးျဖစ္ၾကမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊၊
တကယ္လို ့ကြ်န္ေတာ္တို ့ Bob ရဲ ့လုပ္ရပ္ကိုမွားတယ္လို ့ဆိုမယ္ဆိုရင္၊စာဖတ္သူဟာ၊
ဒီကားေလး တစ္စီးစာေလာက္ကိုေတာ့ရင္းႏွီးျပီး၊ခေလးရဲ ့အသက္ကိုကယ္ဆယ္ခ်င္တဲ့သူအျဖစ္
ယူဆရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ ့၊ အဲဒီလိုဆိုရင္ $200 ဟာ ကမၻာေပၚမွာ (၂)ႏွစ္အရြယ္ဖ်ားနာေနတဲ့
ခေလးတစ္ေယာက္ကိုု(၆) ႏွစ္အရြယ္ က်န္မာေရးေကာင္းတဲ့ ခေလးအျဖစ္
ေစာက္ေရွာက္ေပးႏိုင္ေၾကာင္းနဲ ့Bob ရဲ ့ လုပ္ရပ္ကိုမွားတယ္ လို ့ဆိုခ်င္သူေတြဟာ၊
အဲဒီေဆာင္းပါးတြင္ေဖၚျပထားတဲ့ ကယ္ဆယ္ေရးဌာနေတြမွာ လွဴဒါန္းနိုင္ေၾကာင္း
ေဖၚျပထားပါတယ္၊၊
ေဆာင္းပါးရွင္ဟာ အေတြးအေခၚပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္တာနဲ ့အညီ၊
ယူဆမယ္ဆိုရင္မလွဴဒါန္းသူေတြက ခေလးအသက္ကိုပဲ ဆံုး႐ွုံးခံျပီး၊
မိမိကားကိုအဆံုး႐ွူံးမခံတဲ့လုပ္ရပ္နဲ ့့တူတဲ့လူစားမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္းနဲ ့ Bobတစ္ဦးတည္း
ဒီလိုအေျခအေနကိုရင္ဆိုင္ခဲ့ရမဟုတ္ေၾကာင္းနဲ ့ကြ်န္ေတာ္တိုအားလံုး
ဒီအေျခအေနကို ရင္ဆိုင္ေနရတာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေကာက္ခ်က္ဆြဲ၊အဆံုးသတ္သြားပါတယ္ခင္ဗ်….
အဲဒီေဆာင္းပါနဲ ့ပတ္သက္လို ့ အေမရိကားနဲ ့ကမၻာအရပ္ရပ္မွာ၊
သေဘာမတူနိုင္သူေတြက အခ်က္အလက္နဲ ့တင္ျပ ေဆြးေႏြးထားေတြကလည္း၊
စိတ္၀င္စားဘို ့ေကာင္းလွပါတယ္၊၊
စာေပးေဟာေျပာပြဲေလးကို အဓိကထားျခင္တာမို ့ေရွ ့ဆက္ပါရေစခင္ဗ်..
ေတာေက်ာင္းဆရာေရ…
ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ ဆရာမရဲ ့ဆီက ရသ ၀တၱဳေလးေတြ ေမွ်ာ္လင့္တဲ့ ပရိတ္သတ္
အတြက္ လံုေလာက္တဲ့အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့မလား ဆိုတာကာေတာ့ Anchor
တစ္ဦးရဲ ့စကားငွားသံုးရရင္ “ေ၀ဖန္ဖို ့နဲ ့စဥ္းစား ဆင္ျခင္ဖို႕ပါခင္ဗ်ာ”..
ကြ်န္ေတာ္ ေဇာ္၀င္းထြဋ္ရ ဲ့ “ရည္းစားဦးအခ်စ္ဇာတ္လမ္း” ထဲက
စာသားတစ္ခ်ိဳ ကိုလည္းသြားသတိရမိပါတယ္၊၊
“ဟို .. တုန္းကေလာက္မေကာင္းဘူး…
တက္ၾကြတဲ ့လြတ္လပ္အခ်စ္…ျပန္ေအာင့္ေမ့..တယ္…”
ကြ်န္ေတာ္တို ့ရဲ ့အခ်စ္ေတြမွာလည္းဒီလိုပဲဆရာေရ…
အခုအခ်စ္ေတြမတက္ၾကြေတာ့ဘူး…
ရန္ခုန္ႏူန္းေတြလည္း ေနွးေကြးလာသလားလို ့ပါ..
အေတြ ့အၾကံဳသစ္နဲ ့အေတြးအေခၚသစ္ေတြကေနရာယူျပီကိုး
ေတာင္းေက်ာင္းဆရာရဲ ့….
ဖန္ခြက္ထဲပါ ေရတစ္၀က္ေတာင္ရွိပါလား ေတာေက်ာင္းဆရာေရ..
P/S ေ႐ွ ့တစ္ပတ္ကိုေတာ့ ဆရာမဂ်ဴးရြတ္သြားတဲ့ ကဗ်ာ ေတြနဲ ့မ်ိဴးဆက္သစ္
ေတြအေၾကာင္းအေတြးစတစ္ခ်ိဳ ့ နဲ ့ပဲ ကြ်န္ေတာ့္ ေပးစာကို
အဆံုးသတ္ခြင့္ေပးပါခင္ဗ်ာ..
James
စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈရွာပံုေတာ္ (အပိုင္း-၅)
John E. Coleman ၏ The Quiet Mind စာအုပ္အား
ဟိန္းလတ္ ျမန္မာျပန္ထားေသာ" စိတ္ျငိမ္းခ်မ္းမႈရွာပံုေတာ္" စာအုပ္ကို
တနဂၤေႏြေန႕တိုင္း အပိုင္းလိုက္ခြဲျပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ယခုတပတ္တြင္ ေဖာ္ျပမည့္ အေၾကာင္းအရာမွာ
အခန္း(၄) ျဖစ္သည့္ "ဘာသာေရးလား၊ ဘ၀လမ္းေၾကာင္းလား"အခန္းျဖစ္ပါသည္။
အခန္း(၄)
ဘာသာေရးလား၊ ဘ၀လမ္းေၾကာင္းလား
အေနာက္ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဗုဒၶ၀ါဒကို
ဘာသာေရးတစ္ရပ္အေနႏွင့္ထက္ ဘ၀ဒႆနအေနႏွင့္ ပို၍မွတ္ယူ
သံုးသပ္တတ္ၾကသည္။ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအေနႏွင့္ကား မွန္ေကာင္းမွန္ႏိုင္ပါသည္။
သိဒၶတၳဟူေသာ မင္းပ်ိဳမင္းလြင္ေလးတစ္ပါးသည္ သူ၏ထြင္းေဖာက္သိျမင္တတ္ေသာ
ဉာဏ္အျမင္ျဖင့္သဗၺညဳတ ေရႊဉာဏ္ေတာ္ကို ရသည့္ ဗုဒၶျမတ္စြာအျဖစ္သို႔
ေရာက္ရွိခဲ့ေသာ္လည္းသူ၏တရားဓမၼတို႕သည္ကား လူသာမန္တို႕၏
အေတြးစိတ္ကူးမ်ားကို ဖမ္းစားႏိုင္ခဲ့၍ျဖစ္သည္။
လူသားတို႕၏ကံၾကမၼာသည္ အခြင့္အလမ္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း
ကံၾကမၼာမည္ကာမတၱေၾကာင့္လည္းေကာင္မဟုတ္သည္ကို ဗုဒၶသည္
နားလည္သိရွိခဲ့သည္။ တန္ခိုးရွင္တစ္ပါးပါး၏ ထင္ရာစိုင္းခ်င္တိုင္းစိုင္းျပီး
ဖန္ဆင္းလိုက္မႈေပၚတြင္လည္း မူတည္မေနေၾကာင္း ဗုဒၶသည္ သိရွိခဲ့သည္။
လူသားတို႕၏ကံၾကမၼာသည္ သူတို႕ မဆြက ျပဳခဲ့ဖူးေသာ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္တို႕
အေပၚတြင္သာ ေျခရာေကာက္ရမည္ဟု ေဟာၾကားခဲ့သည္။
ဗုဒၶသည္အက်ိဳးႏွင့္အေၾကာင္းတရားကိုလည္း ေဟာၾကားခဲ့သည္။
ျပဳလုပ္မႈတိုင္းတြင္ယင္းႏွင့္ ထပ္တူညီမွ်ေသာ ဆန္႕က်င္ဘက္တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈ
ရွိေၾကာင္းကိုလည္း ဗုဒၶသည္ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။
ယခုပစၥဳပၸန္ဘ၀တြင္ ခံစားေနရေသာ ဒုကၡ သုကၡ ေ၀ဒနာမ်ားသည္
ယခင္ဘ၀ကျပဳခဲ့ဖူးေသာအကုသိုလ္ ဒုစရိုက္တို႕၏အက်ိဳးဆက္ျဖစ္ေၾကာင္းကို
အက်ိဳးႏွင့္အေၾကာင္းတရားတို႕ျဖင့္ရွင္းျပေဟာၾကားခဲ့သည္။
ဗုဒၶ၏ဒႆနအရမူ ကာယကံ ၀စီကံ မေနာကံ ျပဳမႈမႈတိုင္းတြင္ အက်ိဳးဆက္
ရွိသည္ဟုဆို၏။စၾကာ၀ဠာၾကီးတစ္ခုလံုးကို စာရိတၱဆိုင္ရာ ဥပေဒသမ်ားျဖင့္
အုပ္စိုးထားသည္။ ထိုဥပေဒသမ်ားကို ဆန္႕က်င္ခ်ိဳးဖ်က္ရန္ အားထုတ္လွ်င္
ဒုကၡေ၀ဒနာတို႕ ပို၍တိုးပြားလာမည္ဟု ေဟာၾကားခဲ့သည္။
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈပြားစီးသူအဖို႕ ဒုကၡေ၀ဒနာ ေလ်ာ့ပါးကာ ခ်မ္းသာသုခကို
ရနိုင္သကဲ့သို႕အကုသိုလ္ပြားစီးသူအဖို႕ကား ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားသာ အဖန္တလဲလဲ
သံသရာ၀ဲတြင္ ခံစားရမည္။
အခါမလပ္ လည္ပတ္ေျပာင္းလဲေနေသာ စိတ္မွေန၍ ကမၼေခၚ လႈပ္ရွားမႈ
တြန္းအားသည္ ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ကမၼ၏အေၾကာင္းတရားတို႕သည္လည္း
အခါမလပ္ပင္ ေျပာင္းလဲကာ ေထြျပားမ်ားေျမာင္လွေသာ
သဘာ၀အေပါင္းကိုျပဌာန္းသည္။
ကၽြန္ေတာ္ၾကိဳးစား၍ရွင္းျပပါမည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕၏ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မွာ နိဗၺာန္ပင္ျဖစ္သည္။
နိဗၺာန္တြင္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ တို႕ ခ်ဳပ္ျငိမ္းကာ ဒုကၡအေပါင္းတို႕ကို
ကင္းေ၀းမည္ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶရွာေဖြေတြ႕ရွိေသာ စၾကာ၀ဠာဆိုင္ရာ စာရိတၱတရားကို ‘ဓမၼ’ ဟုေခၚသည္။
ဤဓမၼတရားသည္ ဘာသာတရားကိုင္းရိႈင္းက်င့္ၾကံသူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုဂၢိဳလ္တို႕အား
နိဗၺာန္သို႕မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ရန္ လမ္းျပေပးမည္ျဖစ္သည္။
ယင္းဓမၼတရား၏ အခ်ဳပ္မွာ ‘အရိယာသစၥာတရားေလးပါး’ ျဖစ္သည္။
‘အရိယာသစၥာတရားေလးပါး’ ဆိုသည္မွာ ‘ဒုကၡသစၥာ’၊ ‘သမုဒယသစၥာ’၊
‘နိေရာဓသစၥာ’ႏွင့္’မဂၢသစၥာ’ တို႕ျဖစ္ၾကသည္။
ပထမသစၥာတရားျဖစ္ေသာ ‘ဒုကၡသစၥာ’ သည္ ျဖစ္တည္မႈပံု သ႑ာန္အားလံုးတို႕သည္
ဒုကၡျဖစ္စရာ အေၾကာင္းရပ္မ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္းျပဆိုသည္။
ဘ၀ဆိုသည္မွာ တကယ္ေတာ့ ေရာဂါဆိုးၾကီးတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ ဘ၀ၾကီးႏွင့္
ဒြန္႕တြဲလ်က္အျမဲတေစ ကပ္ပါလာေသာ လကၡဏာသံုးခုမွာ ‘အနိစၥ’၊ ‘ဒုကၡ’ ႏွင့္
‘အနတၱ’ တို႕ျဖစ္ၾကသည္။
‘အနိစၥ’ ဆိုသည္မွာ ေျပာင္းလဲျခင္း၊ မတည္ျမဲျခင္း၊ အျမဲမရွိျခင္း ဟု
အဓိပၸာယ္ရသည္။
‘အနတၱ’ ဆိုသည္မွာ အတၱကင္းမဲ့မႈ၊ ငါမဟုတ္မႈဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။
ဒုတိယသစၥာတရားျဖစ္ေသာ ‘သမုဒယသစၥာ’ မွာ ဒုကၡ၏ အရင္းအျမစ္ကိုျပဆိုသည္။
ဒုကၡျဖစ္ရျခင္းအေၾကာင္းတရားမ်ားကို ရွင္းျပသည္။
တတိယသစၥာတရားျဖစ္ေသာ ‘နိေရာဓသစၥာ’ မွာ ဒုကၡ၏ ခ်ဳပ္ျငိမ္းမႈကိုျပသည္။
ဒုကၡတို႕ မည္သို႕ခ်ဳပ္ျငိမ္းျပီး လြတ္ေျမာက္မႈကို မည္သို႔ရရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို ျပသသည္။
ဘ၀ သို႕မဟုတ္ မရဏကို ငတ္မြတ္ျခင္းသည္ပင္ တဏွာျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ပင္
ဒုကၡ၏ပင္မရင္းျမစ္ႏွင့္ အေၾကာင္းတရားျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းတရားခ်ဳပ္ျငိမ္းလွ်င္
အက်ိဳးတရားျဖစ္ေသာဒုကၡသည္လည္း ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားမည္သာျဖစ္သည္။
စတုတၱသစၥာတရားျဖစ္ေသာ ‘မဂၢသစၥာ’ မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕အတြက္ ပန္းတိုင္သို႕
သြားရာလမ္းကိုျပဆိုျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းကို ‘မဂၢင္ရွစ္ပါး’ ဟု ခြဲျခားထားသည္။
မွန္ကန္ေသာအျမင္(သမၼာဒိဌိ)၊ မွန္ကန္ေသာအေတြးအေခၚ( သမၼာသကၤပၸ)၊
မွန္ကန္ေသာအေျပာအဆို(သမၼာ၀ါစာ)၊ မွန္ကန္ေသာအျပဳအမူ(သမၼာကမၼႏ ၱ)၊
မွန္ကန္ေသာအသက္ေမြးမႈ(သမၼာအာဇီ၀)၊မွန္ကန္ေသာလံု႕လစိုက္မႈ(သမၼာ၀ါယမ)၊
မွန္ကန္ေသာစိတ္ႏွလံုးထားတတ္မႈ( သမၼာသတိ) ႏွင့္
မွန္ကန္ေသာ အာရံုစူးစိုက္တတ္မႈ(သမၼာ သမာဓိ) တို႕ျဖစ္ၾကသည္။
ဗုဒၶေဟာၾကားခဲ့ေသာ ဤတရားမ်ားသည္ အျခားေသာဘာသာတရားမ်ားႏွင့္လည္း
အႏွစ္သာရအားျဖင့္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ ျခားနားခ်က္ကား တစ္ခ်က္သာရွိသည္။
ထိုတရားမ်ားကို သည္အတိုင္းလက္ခံ၍မရ။ မိမိကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်
လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကည့္ျပီးမွသာ မိမိအတြက္ မွန္မမွန္ကို ကိုယ္ေတြ႕
သိရွိနားလည္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။အျခားေသာလူတစ္ေယာက္၏
အေတြးအေခၚအယူအဆကို မ်က္စိမွိတ္နားလည္ လက္ခံျခင္းသည္
ဘာမွအသံုးမက်ေခ်။
ထို႕ေၾကာင့္ဗုဒၶေဟာၾကားေသာတရားတို႕ကို လိုက္နာသူအဖို႕ ဤသစၥာတရားမ်ားသည္
ဘာသာတရားမည္ကာမတၱ မဟုတ္ေတာ့။ လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံနားလည္ရမည့္
အခ်က္မ်ား ျဖစ္လာေပျပီ။
မွန္ကန္ေသာအျမင္(သမၼာဒိဌိ)
ဗုဒၶ၏တရားအနက္ကိုသိရွိနားလည္ရန္ လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံအားထုတ္မႈ
မ်ားစြာလိုပါသည္။လက္ေတြ႔၀ိပႆနာ က်င့္ၾကံပြားမ်ားရန္ အထူးလိုအပ္လွပါသည္။
မိမိမွာရွိသမွ် ဉာဏ္အျမင္ တစ္ထြာတစ္မိုက္ႏွင့္ စဥ္းစားေတြးေခၚခ်ည္းသာေနပါက
တန္ဖိုးမရွိျဖစ္ေခ်မည္။ အခ်ိန္ေတြ အလဟႆျဖစ္ျဖစ္ကုန္ေပမည္။ ဘာတစ္ခုမွ
အက်ိဳးသီးပြင့္ရမည္မဟုတ္။
ဗုဒၶတရားႏွင့္အညီ လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံေနထိုင္မႈျဖစ္ေသာ ၀ိပႆနာပြားစီးျခင္း
ျဖင့္သာဉာဏ္အျမင္လင္းလက္လာျပီး မွန္ေသာအျမင္ကို ရရွိလာမည္ျဖစ္သည္။
မွန္ကန္ေသာအေတြးအေခၚ( သမၼာသကၤပၸ)
ေလာက၏ ဒိဌဓမၼတရားႏွင့္အညီ လြတ္ေျမာက္မႈမရမီစပ္ၾကား သက္ရွင္ေနထိုင္ရန္
မွန္ကန္ေသာအေတြးအေခၚရွိဖို႕လိုသည္။ ဤအေတြးအေခၚကို မည္သည့္သုခရဖို႕
အတြက္မသံုးသင့္။ စိတ္၏မွန္ကန္ေသာ အေနအထားရရွိေရးအတြက္သာ
အသံုးခ်သင့္သည္။
မွန္ကန္ေသာအေျပာအဆို(သမၼာ၀ါစာ)
သူတစ္ပါးဒုကၡေရာက္ေစရန္အလို႕ငွာ မလိမ္မညာရ၊ ကုန္းမေခ်ာရ၊ ရုန္႕ရင္း
ၾကမ္းတမ္းေသာစကားမ်ားကို မေျပာရ၊ မွန္ကန္အက်ိဳးရွိေသာ စကားမ်ားကိုသာ
ေျပာဆိုရမည္ကိုဆိုလိုပါသည္။
မွန္ကန္ေသာအျပဳအမူ(သမၼာကမၼႏ ၱ)
မည္သည့္သက္ရွိ သတၱ၀ါကိုမွ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္မသတ္ျဖတ္ရ။ မညွင္းပန္းရ၊
သူတစ္ပါးသားမယားကို မျပစ္မွားရ။ ထိုသို႕ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားမွ ေရ်ာင္က်ဥ္ျခင္းသည္
မွန္ကန္ေသာ အျပဳအမူျဖစ္သည္။
မွန္ကန္ေသာအသက္ေမြးမႈ(သမၼာအာဇီ၀)
သူတစ္ပါးနာက်င္ထိခိုက္ေစရန္ သို႕မဟုတ္ ဒုကၡေရာက္ေစရန္ျဖစ္ေသာ
မည္သည့္လုပ္ငန္းကိုမွ မျပဳလုပ္ရန္ ဆိုလိုပါသည္။
မွန္ကန္ေသာလံု႕လစိုက္မႈ(သမၼာ၀ါယမ)
မေကာင္းေသာ အကုသိုလ္တရားတို႕ကို မျဖစ္ေစဘဲ မျဖစ္ေသးေသာ ကုသိုလ္တရား
တို႕ကိုျဖစ္ေအာင္ လံု႕လစိုက္ထုတ္ ၾကိဳးပမ္းမႈျပဳရန္ကို ဆိုလိုပါသည္။
မွန္ကန္ေသာစိတ္ႏွလံုးထားတတ္မႈ( သမၼာသတိ)
စိတ္မွာ ေလးလံထိုင္းမိႈင္းမႈမရွိရ။ အျမဲပင္ထက္ျမက္ရွင္သန္ေနရမည္။
မိမိတို႕ျပဳမူေျပာဆိုေတြးေခၚသမွ်အားလံုးတို႕တြင္ စိတ္ႏွလံုးမွာ ၾကည္လင္သန္႕စင္ေနရမည္။
စိတ္ကိုတည္ျငိမ္မႈအမွန္တရားေပၚတြင္ အျမဲတေစထားႏိုင္ရမည္။ မတည္ျမဲမႈ
မေက်နပ္မေရာင့္ရဲမႈႏွင့္ျဖစ္တည္မႈ၏ပံုစံသဘာ၀အားလံုးကို စိတ္က အျမဲပင္
အာရံုသြင္းမွတ္ရႈေနရမည္။
ျဖစ္ပ်က္မႈသဘာ၀ အစစ္အမွန္ကို ဂရုျပဳအာရံုစူးစိုက္ရမည္။ အာရံုသိအျမင္မ်ား၊ ခႏၶာကိုယ္
လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ အေတြးအေခၚမ်ား၊ ရုပ္၀တၳဳမ်ား၏ သဘာ၀အစစ္အမွန္ကို အျမဲမျပတ္
ေလ့လာရႈမွတ္ေနရမည္။ ထိုအခါတြင္ ေလာကီဆိုင္ရာ ေလာဘ ေမာဟမ်ားမွ
လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကင္းလြတ္ေနရမည္ျဖစ္သည္။
မွန္ကန္ေသာ အာရံုစူးစိုက္တတ္မႈ(သမၼာ သမာဓိ)
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၏ အေႏွာက္အယွက္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ တဏွာေပမ၊
စိတ္သေဘာယုတ္မာမူ၊စိတ္ႏွလံုးတင္းက်ပ္ထံုထိုင္းမႈ ထိနမိဒၶမ်ားမႈ၊ စိတ္ကေယာက္ကယက္
မတည္မျငိမ္ျဖစ္မႈ၊ေဒါသစိတ္မ်ားမႈႏွင့္ ယံုမွားသံသယ ၀ီစီကိစၥမ်ားမႈတို႕ကို ထိမ္းသိမ္းရန္
မွန္ကန္ေသာအာရံုစူးစိုက္တတ္မႈ ရွိရန္လိုအပ္သည္။
မိမိ၏ အတြင္းစိတ္လႈပ္ရွားမႈကို အာရံုစူးစိုက္ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ျဖစ္တည္မႈ၏ဘဘာ၀
အစစ္အမွန္ကို ထိုးေဖာက္ျမင္ႏိုင္မည့္ ဉာဏ္အျမင္ကို ရရွိလာႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ဤသည္မွာ မိမိကိုယ္မိမိ ေလ့လာျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ မိမိအာရံုကို မိမိ ျပန္၍ေလ့လာ
ျခင္းသည္လည္း မည္ပါသည္။ သို႕ျဖင့္ မိမိကိုယ္မိမိဘာသာ ထြင္းေဖာက္သိျမင္
လာမည္ျဖစ္သည္။
မွန္ကန္ေသာ အာရံုစူးစိုက္မႈတါင္ အဆင့္အားျဖင့္ ႏွစ္ဆင့္ရွိပါသည္။
သမာဓိႏွင့္ ၀ိပႆနာဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။ သမာဓိသည္ စိတ္ကိုအျပည့္အ၀
တည္ျငိမ္မႈကိုေပးနိုင္ကာ ၀ိပႆနာကမူ စစ္မွန္ေသာ အသိဉာဏ္ပညာရရွိမႈကို
ဦးတည္ေပးမည္ျဖစ္သည္။
သမာဓိပိုင္းတြင္ စိတ္၏အာရံုစူးစိုက္မႈအျပင္ အေတြးစိတ္ကူးေပါင္းမ်ားစြာ၏
ခုန္ေပါက္ေျပးလႊားဟိုေရာက္သည္ေရာက္ စိတ္ကစားမႈမ်ားကို ျငိမ္သက္ေအာင္
ထိမ္းသိမ္းမႈတို႕ ပါ၀င္ေနေပသည္။
စိတ္အာရံုစူးစိုက္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေသာ နည္းေပါင္းမ်ားစြာပင္ အေရွ႕တိုင္းတြင္
ေတြ႕ရပါသည္။နာမည္ေက်ာ္အိႏၵိယဂုရုၾကီးမ်ား၏ နည္းျဖစ္ေသာ စာလံုးတစ္လံုး
သို႕မဟုတ္ စာပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ကိုၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာရြတ္ဖတ္ျပီး စိတ္အာရံုစိုက္နည္းကို
လည္းေကာင္း၊ အသက္ရွဴသြင္း ရွဴထုတ္ရာတြင္ေလ၀င္ေလထြက္ကို မိမိ၏ခ်က္ေဗြ
အပိန္အေဖာင္းကို သတိျပဳအာရံုစူးစိုက္ရင္း သမာဓိယူနည္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း
ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါသည္။ အသက္ရွဴသည့္အခါ ႏွာသီးဖ်ား၀ကို တြန္းထိုး၀င္လာေသာ
ေလတို႕ကိုရွဴမွတ္ျပီး သမာဓိယူေသာ နည္းလည္းရွိပါသည္။ အလင္းေရာင္
အစက္အေျပာက္ကေလးတစ္ခု သို႕မဟုတ္ အရာ၀တၳဳတစ္ခုခုကို စူးစိုက္ၾကည့္ရူ႕ျပီး
သမာဓိယူေသာနည္းမ်ားလည္းရွိသည္။
ဘီးတဲလ္စ္အဖြဲ႕ အိႏၵိယသို႕ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ သူတို႕၏ဂုရုၾကီး
‘မဟာရိရွီ မေဟ့ရွ္ေယာဂီ’ကသူတို႕ကို စိတ္အာရံုစူးစိုက္နည္းျဖင့္ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့သည္။
မိမိၾကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ စာလံုးတစ္လံုးလံုးကိုေရြးခ်ယ္ျပီး ထိုစာလံုးကိုပင္ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ
အသံထြက္ရြတ္ဆိုေစခဲ့သည္။ ဤနည္းမွာ စိတ္အာရံုစိုက္နည္းမ်ားထဲမွ တစ္နည္းပင္ျဖစ္သည္။
သမာဓိခိုင္ခိုင္မာမာထူေထာင္သည့္အခ်ိန္တြင္ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ သက္ေတာင့္သက္သာ
အနားရေနတတ္သည္။ သမာဓိသည္ နက္ရိႈင္းလာသည္ႏွင့္အမွ် စိတ္သည္အာရံုအားပါး
နယ္နိမိတ္ထက္ေက်ာ္လြန္ျပီး က်က္စားလာႏိုင္လိမ့္မည္ျဖစ္သည္။
လူ၏ ျပင္ပသ႑ာန္အာရံုမ်ားမွာ ျပကေတ့မလႈပ္မရွားရပ္တည္ေနေသသာ္လည္း
စိတ္ကား လန္းဆန္းတက္ၾကြကာ အျပည့္အ၀ပင္ ႏိုးထၾကည္လင္ေနလိမ့္မည္။
စိတ္သည္ အာရံုစူးစိုက္မႈအတြင္းသို႕ ပို၍နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း ၀င္သြားသည္ႏွင့္ ၀ိထီက်လာကာ
ခမ္းသာသုခကို ခံစားလာရေတာ့သည္။ ပံုမွန္ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ အေတြးအေခၚနည္းလမ္းစဥ္တို႕ကား
က်န္ရစ္ခဲ့ေခ်ျပီ။ သက္ေတာင့္သက္သာ အျပည့္အ၀ရွိေသာ တည္ျငိမ္မႈအတိျပီးေသာ
ရိုးရွင္းသည့္ျဖစ္တည္မႈ အေျခအေန၌သာ တည္ေနေတာ့၏။
အာရံုစူးစိုက္မႈပို၍နက္ရိႈင္းလာေသာအခါ ခ်မ္းသာသုခတို႕သည္ သာလြန္သည္ထက္
သာလြန္လာေတာ့သည္။ ခံစားမႈမ်ားကား မရွိေတာ့။ စိတ္သည္ တစ္ေနရာတည္းတြင္သာ
တည္ေနသည္။ စိတ္သည္ လံုး၀ဥႆံု ျပည့္ျပည့္၀၀ တည္တည္ျငိမ့္ျငိမ္ရွိေန၏။
ထိုအေျခအေနမ်ဳိဳးတြင္ စိတ္သည္ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ျဖဴရွင္းသန္႕စင္ေနသည္။
တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ၾကည္လင္ေနသည္။ အျပစ္အနာအဆာ တစ္စက္ကေလးမွ်မရွိ။
ပီဘိ ျငိမ္သက္ေနသည္။ ထိုအခ်ိန္မ်ိဳးတြင္ ဗုဒၶဒႆနအရမူ သာမန္ထက္ပိုလြန္ေသာ
တန္ခိုးသတိၱမ်ားဘက္သို႕ ယိမ္းယိုင္လိုက ယိမ္းယိုင္၍ရႏိုင္ေပသည္။ သို႕တည္းမဟုတ္
မေကာင္းမႈအားလံုးကိုထာ၀ရ အျပည့္အ၀ ခ်ဳပ္ျငိမ္းႏိုင္မည့္ စိတ္၏အညစ္အေၾကးမ်ားကို
ထာ၀ရအျပည့္အ၀ခ်ဳပ္ျငိမ္းႏိုင္မည့္ စိတ္၏အညစ္အေၾကးမ်ားကို သန္႕စင္ေဆးေၾကာ
ပစ္ႏိုင္မည့္ဘက္သို႕လည္းယိမ္းယိုင္လိုက ယိမ္းႏိုင္သည့္ အခ်ိန္မ်ိဳးျဖစ္သည္။
၀ိပႆနာမွာ လူႏွင့္လူ၏ခႏၶာကိုယ္အတြင္းမွာ တကယ္ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ
သေဘာတရားမ်ားကိုအာရံုျပဳျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ မတည္ျမဲမႈ၊ မေက်နပ္မႈ၊ မိမိမဟုတ္မႈ စေသာ
အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱတို႕၏ သရုပ္သကန္ျဖစ္သည့္ ရုပ္နာမ္တို႕၏ အစစ္အမွန္သဘာ၀ကို
၀ိပႆနာရႈမွတ္ျခင္းအားျဖင့္ေတြ႕သိနားလည္လာမည္ျဖစ္သည္။
၀ိပႆနာရႈျခင္းအားျဖင့္ အတြင္းစိတ္၏ လႈပ္ရွားမႈသေဘာသဘာ၀ အျပည့္အစံုႏွင့္
မိမိ အတၱဟု ထင္မွတ္ေနသည့္ ခႏၶယကိုယ္၏ သဘာ၀အစစ္အမွန္တို႕ကို သိလာႏိုင္သည္။
ျဖစ္တည္မႈ၏ သဘာ၀အစစ္အမွန္ကို လ်စ္လ်ဴရႈႏိုင္ေတာ့ေသာ၊
အလိုေလာဘပံုစံအားလံုးကိုဖ်က္ဆီးျပီး လံုးလံုးလ်ားလ်ား သန္႕စင္ပစ္ႏိုင္ေတာ့ေသာ
ဉာဏ္အျမင္ေရာက္သည့္ အဆင့္သို႕ေရာက္လာပါလိမ့္မည္။ ထိုအဆင့္သည္ မသိစိတ္၏
အနက္ရိႈင္းဆံုးေဒသတြင္းသို႕ ေရာက္ရွိေနေသာ ပထမဆင့္ပင္ျဖစ္သည္။
ထိုအခါတြင္ မိမိ၏ ေမွာက္မွား အလြဲသိျမင္မႈမ်ားကို ျပည့္ျပည့္၀၀ နားလည္လာျပီ။
အမွန္တရားကို ထြင္းေဖာက္သိျမင္လာျပီ။ သစၥာတရားကို နားလည္သေဘာေပါက္လာျပီ။
ထိုအခါတြင္ နိဗၺာန္ကိုရရွိျပီ။
ဤသည္မွာ မိမိကိုယ္တိုင္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈႏွင့္ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားၾကားမွ
အမွန္တရားကိုရရွိႏိုင္ေၾကာင္း သက္ေသသာဓကပင္ျဖစ္သည္။
သာမာဓိႏွင့္၀ိပႆနာတို႕သည္ လိမၼာသိမ္ေမြ႕စြာ ေပါင္းစပ္တတ္ရန္လိုအပ္သည္။
သမာဓိသည္ ၀ိပႆနာတိုးတက္မႈကို တိုးပြားေအာင္ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္သကဲ့သို႕
၀ိပႆနာကလည္းသမာဓိတိုးတက္မႈကို တိုးပြားေအာင္ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္
ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ဤသည္တို႕မွာ ဗုဒၶ၏တရားႏွင့္ ဒႆနမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ကဲ့သို႕
လူျပိန္းတစ္ေယာက္အဖို႕မူ ဤသေဘာတရားအားလံုးသည္ အေတာ္ပင္ရႈပ္ေထြးျပီး
နားမလည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ျဖစ္ေနသည္။သို႕ေသာ္ သေဘာတရားက
ကတိျပဳအာမခံထားေသာ အခ်က္တို႕မွာလည္းတကယ္ေတာ့ အလြန္႕အလြန္ပင္
မြန္ျမတ္ေကာင္းမြန္ျပီး သေဘာက်စရာျဖစ္ေနျပန္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္သည္ ကမၼဌာန္းရႈသည့္အလုပ္ကို တကယ္လက္ေတြ႔ ၀င္လုပ္ၾကည့္ရန္
ဆံုးျဖတ္လိုက္မိသည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ ကမၼဌာန္းတရားစခန္းမ်ားဖြင့္ေသာ ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕ရွိ
ဘုရားေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းသို႕ သြားေရာက္ကာ စံုစမ္းၾကည့္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္အေနႏွင့္
တရားစခန္း ၀င္ႏိုင္၊ မ၀င္ႏိုင္။
သူတို႕၏ အားရ၀မ္းသာလက္ခံမႈေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ပင္ အံ့ၾသေနမိသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ေနာက္တစ္ပတ္တြင္ဆက္လက္ေဖာ္ျပမည္မွာ အခန္း(၅) ျဖစ္သည့္
"လွပေသာဘုရားေက်ာင္းႏွင့္ အေတြ႕အၾကံဳဆန္းတစ္ခု" ျဖစ္ပါသည္။
You received this email because you are subscribed to the real_time feed for http://openmind.net63.net/?feed=rss2. To change your subscription settings, please log into RSSFWD.