ျမန္မာ့အေရး ကေနဒါ အထူးကိုယ္စားလွယ္ ခန္႔အပ္ေရး ေတာင္းဆုိ
ဗီြအိုေအ၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ ၂၀၀၈
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အက်ဥ္းေထာင္ေတြအတြင္းမွာ တရားမွ်တမႈမရွိတဲ့ စီရင္ခ်က္ေတြနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္အျပစ္ေပးခံထားရတဲ့ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေပါင္း ၂,၁၀၀ ေက်ာ္ရွိေနတယ္ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းနဲ႔ သူတုိ႔ကုိ အျမန္ဆုံးလႊတ္ေပးဖုိ႔ ကုလသမဂၢက ဖိအားေပးဖို႔အတြက္ ကေနဒါကုိေရာက္ေနၾကတဲ့ ျမန္မာ့အေရးလႈပ္ရွားတဲ့ အဖြဲ႕ ၈ ဖြဲ႕က ဦးေဆာင္ၿပီး ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ထံကုိ စာေပးပုိ႔ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက ျမန္မာ့အေရးအတြက္ မူ၀ါဒေရးရာ အထူးကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ မုိက္ကယ္ ဂရင္း (Michael Green) ကို ထားရွိသလုိမ်ဳိး၊ အီးယူဥေရာပသမဂၢက ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ အထူးကုိယ္စားလွယ္ ပီယာ႐ို ဖက္ဆီႏုိ (Piero Fassino) ကို ထားရွိသလုိမ်ဳိး ကေနဒါႏုိင္ငံကလည္း ျမန္မာ့အေရးအတြက္ အထူး ကုိယ္စားလွယ္တေယာက္ ထားရွိေပးဖုိ႔ အဲဒီအဖြဲ႕ေတြက ေတာင္းဆုိခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီလႈပ္ရွားမႈကို ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ အဖြဲ႕ထဲက ကိုေက်ာ္ေဇာေ၀ကုိ မသင္းသီရိ ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းရာမွာ ကိုေက်ာ္ေဇာေ၀က သူတုိ႔လႈပ္ရွားမႈအေၾကာင္း အခုလိုေျပာျပပါတယ္။
"ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လႈပ္ရွားေနတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ ပူးတြဲၿပီး လုပ္တာပါ။ ကေနဒါမွာရွိတဲ့ တုိရြန္တုိ၊ ေအာ့တ၀ါ၊ အက္ဒ္မင္တန္ဆုိတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ရွိတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ေနာက္ လူမ်ဳိးစုအဖြဲ႕အစည္း Karen Canadian Community၊ ကေနဒါႏုိင္ငံေရးကဆုိရင္ ကေနဒါပါလီမန္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေတြက ဖြဲ႕ထားတဲ့ ျမန္မာျပည္ကူညီမယ့္ မိတ္ေဆြအဖြဲ႕၊ အဲဒီအဖြဲ႕ကဆုိရင္လည္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ ပါတယ္။ အဲဒီလိုေပါင္းၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တတုိင္းျပည္လုံးအတုိင္းအတာ ဗမာမိသားစုေတြ အကုန္လုံးကို ပူးတြဲၿပီးေတာ့ စာေရးသားေတာင္းဆုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က အဲဒီလို အထူး ကိုယ္စားလွယ္တေယာက္ ခန္႔ၿပီးလုပ္ရင္ ပိုၿပီးထိေရာက္မယ္လို႔ ျမင္လုိ႔ အဲလုိေတာင္းဆုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။"
ကိုေက်ာ္ေဇာေ၀တုိ႔ ေတာင္းဆုိသလုိမ်ဳိး ကေနဒါအစိုးရဘက္ကေရာ လုိက္ေလ်ာလာ ႏုိင္ပါ့မလား။
"ဟုတ္ကဲ့၊ ျဖစ္လာမယ္လုိ႔ေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ အခု ဒီမွာရွိတဲ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြနဲ႔လည္း စကားေျပာၾကည့္တယ္၊ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ တြဲလုပ္ေနတဲ့လူေတြ၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေပါင္း ၁၀ ေယာက္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ကုိ ေျပာၾကည့္ဖူးတယ္။ သူတို႔ေတြကလည္းေထာက္ခံတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ျဖစ္လာႏုိင္တဲ့ အလားအလာရွိတယ္။
"ဒါေပမယ့္ ကေနဒါႏုိင္ငံမွာလည္း အခုေလာေလာဆယ္ ပါလီမန္က ခရစၥမတ္အတြက္ နားေနတယ္။ ဇန္န၀ါရီလကုန္မွ ပါလီမန္ ျပန္စမယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သူတို႔ စီးပြားေရး ကိစၥကို ဦးတည္ၿပီးလုပ္မယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥကို ထိပ္ဆုံးဦးစား
ေပးအေနနဲ႔ လုပ္ဖို႔ေတာ့ ေျပာထားပါတယ္။ အဲေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတာ့ ရွိပါတယ္။"
အခု ျမန္မာႏုိင္ငံထဲမွာျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥေတြကုိ ကေနဒါအစိုးရက ဘယ္ေလာက္အထိ စိတ္၀င္စားတာရွိလဲ၊ ျမန္မာ့အေရး ေျပာင္းလဲလာဖုိ႔အတြက္ေရာ ကေနဒါအစိုးရကဘယ္လုိအကူအညီေပးေနတာေတြ ရွိပါသလဲ။
"လက္ရွိအစိုးရအေနနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေတာ္ေတာ္ေလး တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ပါတယ္။ ဥပမာ သာသနာ့ဥေသွ်ာင္အဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ႀကီး ေရာက္လာတယ္။ ဒီက ၀န္ႀကီးေတြနဲ႔ ေတြ႕တယ္၊ ပါလီမန္အမတ္ေတြနဲ႔ ေတြ႕တယ္။
မႏွစ္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ဂုဏ္ထူးေဆာင္ႏုိင္ငံသားဆု ခ်ီးျမႇင့္တဲ့ အထိမ္းအမွတ္ ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ကုိယ္တုိင္ ေဒါက္တာစိန္၀င္းနဲ႔ေတြ႕တယ္။ အဲလုိမ်ဳိး သူတို႔လုပ္လုိ႔ရတာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္ေပးတယ္။
"ၿပီးေတာ့ ကေနဒါအစိုးရခ်ထားတဲ့ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈကလည္း သူတုိ႔အဆုိအရဆုိရင္ ကမၻာေပၚမွာ အျပင္းထန္ဆုံးေပါ့။ အီးယူ ဥေရာပသမဂၢတုိ႔ အေမရိကန္အစိုးရတုိ႔ ခ်တာထက္ ပိုၿပီးေတာ့ တင္းမာတဲ့ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔မႈလုိ႔ သူတို႔ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ စီးပြားေရးအရ ကေနဒါႏုိင္ငံနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံလုပ္တာ သိပ္မရွိေတာ့ တုိက္႐ုိက္ထိေရာက္မႈေတာ့ ဒီေလာက္ႀကီးရွိမယ္လုိ႔ မထင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အေနနဲ႔ အမ်ားႀကီးတက္တက္ႂကြႂကြလုပ္ပါတယ္။" ကေနဒါအစိုးရက ျမန္မာ့အေရးအတြက္ အထူးကုိယ္စားလွယ္တေယာက္ ခန္႔အပ္ထားရွိဖို႔ လႈပ္ရွားမႈတခု ကေနဒါမွာ ျပဳလုပ္ေနတဲ့အေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔
ကုိေက်ာ္ေဇာေ၀ ရွင္းျပခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
ဖိဆစ္၂၇ ဦးေျမာက္ ထိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္လာ
မဇၩိမ၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ ၂၀၀၈
ခ်င္းမုိင္ (မဇၩိမ)။ ။ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကရက္တစ္ ပါတီေခါင္းေဆာင္ အဖိဆစ္ ေဝ့ခ်္ခ်ခ်ီဝ သည္ ျပဳိင္ဘက္ ဖုိ႔ဖန္တင္ (Puea Pandin) ေခါင္းေဆာင္ ပရခ်ား ဖ႐ူမ္းေနာက္ (Pracha Promnok) ကို အႏိုင္ရျပီး ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ အေရြးခံလိုက္ရသည္။
အသက္ ၄၄ ႏွစ္အရြယ္ အဖိဆစ္သည္ ၂၇ ဦးေျမာက္ႏွင့္ အသက္ အငယ္ဆံုးေသာ ထိုင္းႏိုင္ငံ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သစ္ ျဖစ္လာသည္။
ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ၏ ေခါင္းေဆာင္သည္ မဲ ၂၃၅ မွတ္ ရရွိၿပီး ဖုိ႔ဖန္တင္ ပါတီေခါင္းေဆာင္မွာ ၁၉၈ မဲသာ ရရွိခဲ့သည္။ ယခု ဒီမုိကရက္တစ္ပါတီ အႏုိင္ရရွိမႈသည္ ယခင္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ ထပ္ဆင္ ရွင္န၀ပ္ႏွင့္ သူ႔ပါတီကို သစၥာခံသူမ်ား၏ ၇ ႏွစ္ၾကာ အုပ္စိုးခဲ့မႈကို အဆံုးသတ္လိုက္သည္။
အဂၤလန္ႏုိင္ငံ နယူးကာဆယ္ၿမဳိ႕တြင္ ေမြးဖြားၿပီး ေအာက္စဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းဆင္းမွ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ျဖစ္လာသူသည္ ဖ်က္သိမ္းခံလုိက္ရသည့္ ျပည္သူ႔အင္အား (ပီပီပီ) ပါတီဝင္ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ ယခင္ ညြန္႔ေပါင္းအစုိးရ အဖြဲ႔ဝင္ အျခားပါတီငယ္မ်ားကုိ ဆြဲေဆာင္စည္း႐ုံးႏုိင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုကဲ့သုိ႔ အႏုိင္ရရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထပ္ဆင္ကိုေထာက္ခံခဲ့သူ ေန၀င္း ခ်စ္ေခ်ာ့ပ္ ဦးေဆာင္ေသာ အဖြဲ႔သည္ ပါတီေဟာင္း ျပည္သူ႔အင္အားပါတီမွ ခြဲထြက္လာျပီး ဒီမိုကရက္ႏွင့္ ပူးေပါင္းလာမႈက ထပ္ဆင္ တဆင့္ခံပါတီ၏ ပါလီမန္အတြင္း ၾကီးစိုးမႈကုိ အင္အားခ်ိနဲ႔ ေစခဲ့သည္။
ယေန႔ ပါလီမန္အတြင္း မဲေပးေရြးခ်ယ္မႈသည္ ယခင္အာဏာရပါတီျဖစ္ေသာ ျပည္သူ႔အင္အားပါတီသည္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲလိမ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ဖ်က္သိမ္းခံလုိက္ရၿပီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဆြမ္ခ်ဳိင္းႏွင့္ ဝန္ႀကီးအဖြဲ႔ ရာထူးမွ အလုိအေလ်ာက္ လြတ္ထြက္သြားျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ရက္ (၃၀) အတြင္း ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမာက္ရမည္ ဟူေသာ အခ်က္ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သုိ႔ အစုိးရအာဏာ အလြဲအေျပာင္း ျဖစ္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။
ထပ္ဆင္သည္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ ကုလသမဂၢ အစည္းအေဝး သြားေရာက္တက္ေရာက္ေနစဥ္ အာဏာသိမ္းခံလုိက္ရသည္။ ယခုတြင္မႈ ထုိင္းႏုိင္ငံ ဗဟုိတရား႐ုံးမွ သူ႔ဇနီးဝယ္ယူရရွိခဲ့သည့္ ဘန္ေကာက္ၿမဳိ႕လယ္ ရတ္ခ်ဓါး ေျမေနရာကုိ သူ၏ အာဏာကုိ အလြဲသုံးစား ျပဳလုပ္ကာ ဝယ္ယူရရွိခဲ့ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားသျဖင့္ ေထာင္ဒါဏ္ ခ်မွတ္ခံရျခင္းေၾကာင့္ ျပည္ပတြင္ ပတ္ကာ တိမ္းေရွာင္ေနရသည္။ ထုိ႔အျပင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔လက္ထက္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ခ်ေပးသည့္ ဘတ္သန္း ၄၀၀၀ ေငြေခ်းမႈ အပါအဝင္ အျခား လာဘ္စားမႈ၊ အာဏာအလြဲသုံးစားျပဳမႈမ်ားျဖင့္ တရားရင္ဆုိင္ေနရသည္။ လြန္ခဲ့သည့္လတြင္ ဇနီးသည္ ဖြတ္ဂ်မန္း ႏွင့္ ကြာရွင္း ျပတ္စဲခဲ့သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ယုဇနပလာဇာ မီးေလာင္၊ (၄၅) သိန္းဖုိးဆုံး႐ႈံး
NEJ/ ၁၅ ဒီဇင္ဘာ ၂၀၀၈
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မဂၤလာေတာင္ၫြန္႔ရွိ အႀကီးဆုံး၊ အစည္ကားဆုံး ယုဇနပလာဇာတြင္ ယမန္ေန႔ (၆) နာရီ (၁၅) မိနစ္ခန္႔က မီးေလာင္ကၽြမ္းမႈျဖစ္ပြားေၾကာင္း မ်က္ျမင္သက္ေသမ်ားက ေျပာသည္။
ရန္ကုန္တုိင္း မီးသတ္ဦးစီး႐ုံးမ်ားက (၆) နာရီ (၂၅) မိနစ္ခန္႔တြင္ မီးသတ္ကားမ်ားလႊတ္ေပးၿပီး တာေမြ၊ သကၤန္းကၽြန္း၊ ေတာင္ဥကၠလာ၊ စမ္းေခ်ာင္း၊ သာေကတ စသည့္ၿမိဳ႕နယ္မ်ားမွ မီးသတ္ကားမ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕တြင္း႐ုံးခ်ဳပ္မွ မီးသတ္ကား (၁၅) စီးခန္႔ လာေရာက္ၿငိမ္းသတ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
မီးသတ္ကားမ်ားတြင္ ေရမပါသည့္အတြက္ ယုဇနပလာဇာအနီးရွိ မီးသတ္ေရငုတ္မ်ားမွ ေရမ်ားစုပ္ယူ၍ မီးသတ္ကားမ်ားကုိ ေရထည့္ေပးရေၾကာင္း မ်က္ျမင္တဦးက ေျပာသည္။
၎က "မီးသတ္ကား မလာခင္ကပဲ လူေတြ ၿငိမ္းသတ္ေနတာ။ ယုဇနရဲ႕ ေစ်းလုံၿခဳံေရးေတြက ၀ုိင္းၿပီး ၿငိမ္းေနရတာ။ သူတုိ႔ကားက ေလာင္ေနတဲ့ဆုိင္ခန္းကုိ ၀င္လုိ႔မရဘူး။ ေရပုိက္ေတြသြယ္ၿပီး ၿငိမ္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမီးက ယုဇနပလာဇာရဲ႕ လုံၿခဳံေရးေတြနဲ႔ အနီးအနား ျပည္သူေတြ ၿငိမ္းလုိ႔ မီးေလာင္တာ သက္သာတာ" ဟု ေျပာသည္။
မီးၿငိမ္းခ်ိန္သည္ (၇) နာရီခန္႔ျဖစ္ေၾကာင္း မီးသတ္ရဲေဘာ္တဦးက ေျပာသည္။
စတင္ေလာင္းကၽြမ္းသည့္ဆုိင္မွာ ယုဇနပလာဇာ ေျမညီထပ္၊ ဆုိင္ခန္းအမွတ္ (F-19) "ငုေရႊ၀ါ" အထည္ဆုိင္မွျဖစ္ၿပီး ၎ဆုိင္ပုိင္ရွင္မွာ ဦးေအးေမာင္ေမာင္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အဆုိပါဆုိင္ခန္းအနီးရွိ (F-20) ဆုိင္ခန္း၊ (E-19)၊ (E-20) တုိ႔ကုိပါ ထပ္၍ ေလာင္းကၽြမ္းသြားေၾကာင္း၊ (F-19) "ငုေရႊ၀ါ" ဆုိင္ရွိ Water Cooler မွ အပူလြန္ကဲ၍ ေရွာ့ခ္ျဖစ္ကာ မီးေလာင္မႈျဖစ္သည္ဟု ၿမိဳ႕နယ္လွ်ပ္စစ္ စစ္ေဆးေရး၏ ေျပာျပခ်က္အရ သိရသည္။
ဆုံး႐ႈံးမႈတန္ဖုိးမွာ (၄၅) သိန္းဟု ရန္ကုန္တုိင္း မီးသတ္ဦးစီးဌာနက တြက္ခ်က္ထားသည္။ ျမန္မာ့အာမခံလုပ္ငန္းက ေလ်ာ္ေၾကးေပးရန္အတြက္ အဆုိပါဆုိင္ခန္းမ်ား၏ အာမခံထားရွိမႈကုိ တြက္ခ်က္ေနဆဲဟု ေျပာသည္။
"လွ်ပ္စစ္က ေရွာ့ခ္ျဖစ္တာ။ မီးကပ်က္လုိက္၊ လာလုိက္ဆုိေတာ့ ဒီ Water Cooler ကုိ ပိတ္ဖုိ႔ ေမ့ေနမွာေပါ့။ ဆုိင္သိမ္းၿပီးအျပန္ ေနာက္ပုိင္းမွာ မီးေလာင္တာေလ" ဟု ယုဇနပလာဇာ ပထမထပ္တြင္ ဖက္ရွင္ဆုိင္ဖြင့္ထားသူတဦးက ေျပာသည္။
"မီးေတြ ပ်က္ေနေသးသေရြ႕ မီးေလာင္မႈေတြ ျဖစ္ေနအုံးမွာပဲ" ဟု မီးသတ္ရဲေဘာ္တဦးက ဆုိသည္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာတႏုိင္ငံလုံးစာရင္းအရ ေစ်းမ်ားမီးေလာင္မႈ (၅) ႀကိမ္ရွိၿပီျဖစ္သည္။ (၂၅-၂-၀၈) ရက္ေန႔ မႏၲေလးရတနာပုံေစ်း ဆုံး႐ႈံးမႈ (၂,၆၄၅) သန္းခန္႔၊ (၂၄-၆-၀၈) ရက္ေန႔ ရွမ္းျပည္ နမ့္ဆန္ေစ်း ဆုံး႐ႈံးမႈ သန္း (၁၀၀) ခန္႔၊ (၉-၉-၀၈) ရက္ေန႔ ရန္ကုန္၊ တြံေတးၿမိဳ႕မေစ်း ဆုံး႐ႈံးမႈ သန္း (၁၀၀) ေက်ာ္၊ (၁-၁၂-၀၈) ရက္ေန႔ ေမာ္လၿမိဳင္အမွတ္ (၁) ေစ်း ဆုံး႐ႈံးမႈ သိန္း (၁,၀၀၀) ခန္႔ႏွင့္ (၁၄-၁၂-၀၈) ရက္ေန႔ ရန္ကုန္ ယုဇနပလာဇာမီးေလာင္းကၽြမ္းမႈတြင္ ဆုံး႐ႈံးမႈ (၄၅) သိန္းရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာအစိုးရပိတ္ထားသည့္ ထုိင္းကုန္စည္မ်ား လစဥ္ ဘတ္သန္း (၃,၀၀၀) ဖုိး ခုိးသြင္း
NEJ/ ၁၅ ဒီဇင္ဘာ ၂၀၀၈
ထိုင္း-ျမန္မာ ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးတြင္ ျမန္မာႏွင့္ထိုင္း သေဘာတူညီထားသည့္ တႏိုင္ငံမွတႏိုင္ငံသို႔ တင္သြင္းခြင့္မျပဳေသာ ကန္႔သတ္ကုန္မ်ားအား ႏွစ္ဘက္ကုန္သည္မ်ားက အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ေပါင္းကာ တရားမဝင္နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ အျပန္အလွန္တင္သြင္းလ်က္ရွိသည္။
ျမန္မာ-ထိုင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားအရ ျမန္မာဘက္ မွ ပိတ္ပင္ထားသည့္ ထုိင္းကုန္စည္မ်ားမွာ စားအုန္းဆီ၊ အခ်ိဳရည္မ်ိဳးစုံ၊ မုန္႔မ်ိဳးစုံ၊ အေဖ်ာ္ယမကာ၊ သစ္သီးဝလံႏွင့္ ဟင္း သီးဟင္းရြက္မ်ား ပါဝင္ၿပီး ထိုင္းဘက္မွ ပိတ္ပင္ထားသည့္ ျမန္မာထုတ္ကုန္မ်ားမွာ လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ား ျဖစ္သည့္ ပဲ၊ ဆန္၊ င႐ုတ္၊ ၾကက္သြန္နီ၊ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ အာလူး၊ ေျမပဲ၊ ႏွမ္းႏွင့္ ေဆးရြက္ႀကီးတို႔ပါဝင္သည္။
ထိုင္းကုန္သည္တဦး၏ အဆိုအရ "က်ေနာ္တို႔ ထိုင္းဘက္မဲေဆာက္ကေန ရန္ကုန္ကိုအခ်ိဳရည္မ်ိဳးစုံနဲ႔ မုန္႔မ်ိဳးစုံ၊ ဘီယာမ်ိဳးစုံနဲ႔ စားအုန္းဆီေတြ ပုံမွန္တင္သြင္းပါတယ္။ ဒီသုံးလအေတာအတြင္းမွာေတာ့ ထိုင္းဘက္တင္သြင္းတဲ့ ဘီစကစ္မုန္႔ပုံးေတြ၊ အျခားမုန္႔ေတြ၊ သုံးခ်ိဳးတခ်ိဳးေလာက္ အေရာင္းတက္လာတယ္။ ဗမာကုန္သည္ေတြ ေျပာတာက ဗမာျပည္မွာ တ႐ုတ္က လုပ္တဲ့ ဘီစကစ္ေတြဟာ မယ္လမင္းပါတဲ့ ႏို႔မႈန္႔နဲ႔လုပ္ထားလို႔ စားတဲ့လူနည္းသြားၿပီး ထိုင္းဘီစကစ္ေတြကို အစားထိုးၾကတယ္လို႔ေျပာတယ္။ ထိုင္းကမုန္႔ေတြ၊ အခ်ိဳရည္ေတြလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ ကုန္သည္ေတြ ပိုဝယ္ၾကတယ္။ အခ်ိဳရည္လိုင္းမွာလည္း တ႐ုတ္အခ်ိဳရည္ထက္စာရင္ ထိုင္းကသြင္းတဲ့ စပ႐ိုက္၊ ပက္ပစီ၊ ကိုကာကိုလာ၊ လိေမၼာ္ရည္၊ ဖင္တာအနီနဲ႔ အစိမ္းေတြကို သံဘူးေရာ၊ ေကာ္ဘူးေရာ ေရာင္းအား တက္လာတယ္။ ထိုင္းဘီစကစ္ထဲမွာ ဆီးခ်ိဳသမားစားတဲ့ ဘီစကစ္ဟာလည္း ေရာင္းအားတက္လာတယ္" ဟု ေျပာသည္။
မဲေဆာက္ၿမိဳ႕မွ အခ်ိဳရည္မ်ိဳးစုံ၊ မုန္႔မ်ိဳးစုံႏွင့္ ဘီယာသံဘူးမ်ိဳးစုံ၊ ျမန္မာဘက္သို႔ တင္သြင္းသည့္ လုပ္ငန္းႀကီးတခုမွ ျမန္မာ မန္ေနဂ်ာတဦးက "မယ္လမင္းျပႆနာ မျဖစ္ခင္ကေတာ့ ျမဝတီဘက္ကို တေန႔ကို ဟိုင္းလက္ကား ေလးစီးေလာက္ပဲပို႔ရတယ္။ အခု ခုႏွစ္စီးစာေလာက္ ေန႔တိုင္းပို႔ေနရတယ္။ က်ေနာ္တို႔လို မဲေဆာက္က လုပ္ငန္းတူေတြ ပို႔တာပါဆိုရင္ တေန႔ကို ဟိုင္းလက္ကား အစီးႏွစ္ဆယ္ေလာက္ရွိတယ္။ အခ်ိဳရည္နဲ႔ မုန္႔ကေတာ့ ဒီအေတာအတြင္းမွာ ကုန္သည္ေတြ ပစၥည္းအမွာ ပိုမ်ားတယ္" ဟု ေျပာသည္။
တင္သြင္းခြင့္ပိတ္ပင္ထားသည့္ ထိုင္းကန္႔သတ္ကုန္မ်ားကို ထိုင္းဘက္ကမ္း အမွတ္ (၁) ဂိတ္မွ စက္ေလွမ်ားျဖင့္ သယ္ယူၿပီး ျမဝတီဘက္ျခမ္းသို႔ ပို႔ေဆာင္ကာ ျမန္မာဘက္တြင္ ရွိသည့္ အသင့္ေစာင့္ဆုိင္းေနသည့္ ကားႀကီးကားငယ္မ်ားျဖင့္ သယ္ေဆာင္ကာ ရန္ကုန္အပါအဝင္ ျမန္မာျပည္အတြင္းပိုင္း ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ ဂ်ဴတီေဆာင္စရာမလိုပဲ အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ညႇိကာ သယ္ယူၾကရသည္ဟု သိရွိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ကုန္သည္တဦးကလည္း "စားအုန္းဆီဆိုရင္ တရက္ျခား တန္ (၅၀) ျမဝတီဘက္ကို ထိုင္းဘက္ကမ္း အမွတ္ (၁) ဂိတ္ကေန ပို႔တယ္။ အခ်ိဳရည္မ်ိဳးစုံ၊ မုန္႔မ်ိဳးစုံနဲ႔ ဘီယာသံဘူးေတြကိုလည္း အဲဒီဂိတ္ကပဲပို႔တယ္။ အဲဒီဂိတ္ကေနပဲ ျမန္မာဘက္ကို ခိုးသြင္းၿပီး ရန္ကုန္ေစ်းကြက္ကို ပို႔ရတယ္။ ကားတန္းတရက္ျခား တန္ခ်ိန္ရာန႔ဲ ခ်ီၿပီး သြင္းၾကတယ္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလုံး ကန္႔သတ္ကုန္ေတြ သတ္မွတ္ထားေပမယ့္ ႏွစ္ဘက္အာဏာပိုင္ေတြက ဒီလိုပဲ မီးစိမ္းျပထားေတာ့ သူလည္းအက်ိဳးရွိ၊ ကိုယ္လည္းအက်ိဳးရွိတယ္။ ဒီလိုမွမလုပ္ရင္ ဒီေခတ္မွာမလြယ္ဘူး" ဟု ေျပာသည္။
ျမန္မာလယ္ယာထြက္ကုန္မ်ားကို တင္သြင္းခြင့္ကန္႔သတ္ထားသည့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ မဲေဆာက္ဘက္တြင္လည္း ျမဝတီမွတဆင့္ ၾကက္သြန္နီ၊ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ ေျမပဲ၊ အာလူး၊ ဆန္၊ င႐ုတ္မ်ားကိုလည္း ျမန္မာကုန္သည္မ်ားက တရက္ျခား တန္ခ်ိန္ရာဂဏန္းအထက္ တရားမဝင္တင္သြင္းၾကၿပီး ထိုင္းကုန္သည္မ်ားက ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္းပိုင္းရွိ ဘန္ေကာက္ႏွင့္ အျခားၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားသို႔ ဆက္လက္သယ္ေဆာင္ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားၾကသည္။
ျမန္မာဘက္မွ တင္သြင္းခြင့္ပိတ္ပင္ထားသည့္ ထိုင္းသစ္သီးဝလံႏွင့္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားကိုလည္း ျမန္မာကုန္သည္မ်ားက ကားတန္းတရက္ျခား မဲေဆာက္-ျမဝတီ-ေမာ္လၿမိဳင္လမ္းေၾကာႏွင့္ မဲေဆာက္-ျမဝတီ-ေကာ့ကရိတ္-ဘားအံ-သထုံ-က်ိဳက္ထို-သိမ္ဇရပ္ ၿမိဳ႕မ်ားအထိ သယ္ေဆာင္ ေရာင္းခ်ၾကသည္ကို ျပည္တြင္းထုတ္ ဂ်ာနယ္အခ်ိဳ႕တြင္ နယ္သတင္းအျဖစ္ ေရးသားေဖာ္ျပၾကသည္။
တာ့ခ္ခ႐ိုင္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း၏ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး မဲေဆာက္-ျမဝတီလမ္းေၾကာမွာ ျမန္မာဘက္သို႔ လစဥ္ ထိုင္းဘတ္ေငြ သန္း (၁) ေထာင္ခန္႔ ကုန္သြယ္မႈျပဳလုပ္ေနသည္ဟု ေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း ထိုင္းလုပ္ငန္းရွင္တဦး၏အဆိုအရ လစဥ္ျမန္မာဘက္သို႔ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမွ ဘတ္သန္း (၃) ေထာင္ခန္႔ ကုန္စည္တင္ပို႔မႈမ်ားရွိသည္ဟု ေျပာသည္။
နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးတြင္ တဘက္ႏွင့္တဘက္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနေသာ္လည္း တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏွစ္ႏုိင္ငံအာဏာပိုင္မ်ား ပါဝင္ပတ္သက္မႈ ရွိေနေသးသမွ် တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမွာ ဆက္လက္ ႀကီးထြားေနမည္သာ ျဖစ္သည္ဟု ႏွစ္ဘက္ကုန္သည္ အမ်ားစုက ယူဆၾကသည္။ ျမဝတီနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမွတဆင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံသို႔ တရားမဝင္ကုန္ပစၥည္းမ်ား ပို႔ေဆာင္မႈႏွင့္တင္သြင္းမႈမ်ားအား ျမဝတီႏွင့္ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕တို႔တြင္ စစ္ေဆးေရးစခန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္၍စိစစ္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ေန႔ညမျပတ္ လုပ္ေဆာင္ေနေသာ္လည္း တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမွာ ေလ်ာ့နည္းသြားျခင္းမရွိေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံ၏ ကုန္သြယ္မႈပမာဏသည္ ၂၀၀၆-၂၀၀၇ တြင္ သြင္းကုန္တန္ဖိုးသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂.၆၅၉) ဘီလီယံရွိခဲ့ၿပီး ပို႔ကုန္တန္ဖိုးသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂.၄၀၉) ဘီလီယံရွိသည္။ ၂၀၀၇-၂၀၀၈ ကုန္သြယ္မႈ ပမာဏမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၃.၂၀၅) ဘီလီယံရွိေနၿပီး ယင္းမွ ပို႔ကုန္တန္ဖိုးသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂.၈၂၃) ဘီလီယံျဖစ္ကာ သြင္းကုန္တန္ဖိုးသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၃၈၂) မီလီယံရွိေၾကာင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရွိရသည္။
You received this email because you are subscribed to the real_time feed for http://soneseayar.blogspot.com/feeds/posts/default. To change your subscription settings, please log into RSSFWD.